موافقت مجلس ایران با اجرای آزمایشی طرح فیلترینگ و محدودیت‌های تازه اینترنتی

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ۶ نمایندگان مجلس ایران اجرای آزمایشی طرحی را تصویب کردند که هدف آن محدود کردن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خصوصا شبکه اینستاگرام در جغرافیای ایران است.

بر اساس تصمیم نمایندگان، این طرح در کمیسیون فرهنگی بررسی می‌شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تایید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

پیشتر مجلس ایران برای سالیان متمادی قانون مجازات اسلامی را به همین روش اجرا کرده بود.

نمایندگان با ۱۲۱ رای موافق، ۷۴ رای مخالف و ۹ رای ممتنع با بررسی این طرح در کمیسیون مشترک موافقت کردند.

بر اساس اصل ۸۵ قانونن اساسی، مجلس ایران “در موارد ضروری” می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود بسپارد، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند بدون نیاز به تصویب در صحن علنی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

نام رسمی طرحی که نمایندگان برای محدود کردن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتخاب کردند “صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی” است.

گفته می شود که طراحان برای فیلترینگ اینستاگرام درصورت تصویب این طرح برنامه ویژه‌ای دارند و تلاش می‌کنند که آن را خارج از صحن علنی و به دور از چشم نمایندگان” و کاربران اینترنت و فضای مجازی تصویب و برای اجرای آزمایشی ابلاغ کنند.

اینستاگرام در ایران یکی از پرطرفداران ترین شبکه های اجتماعی است و شهروندان ایرانی در آن فعالیت اقتصادی همچون فروش کالا و عرضه خدمات انجام می دهند.

بر اساس این طرح پس از مهلت ۴ماهه به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان همانند اینستاگرام درصورتی که نماینده رسمی در ایران نداشته باشند، فیلتر می‌شوند با براساس ماده ۱۷ این طرح، سرعت آنها به حدی می‌تواند کاهش یابد که عملا امکان استفاده از آنها ممکن نباشد.

لازم به ذکر است که از استان بلوچستان و سیستان فقط “معین الدین سعیدی” مخالف این طرح بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*