گزارشی مفصل از آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ و بیمارستان ها در اقلیم بلوچستان

به گزارش رسانک، هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی نصرآباد (زابل) گفته است که “از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان (شمال بلوچستان) انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت است.”

به گفته وی در روزهای نخست شیوع روزانه تا ۱۸۰ نفر تست مثبت ابتلا به کرونا در منطقه شمال بلوچستان وجود داشت.

آقای میرزایی در خصوص افزایش آمار مرگ و میر مبتلایان هم گفت که “متاسفانه آمار فوتی‌ها افزایش یافته و تقریبا هر روز فوتی داریم و در برخی از روزها تا ۴ نفر هم فوتی مثبت کرونا داشته‌ایم”.

در همین حال قرار است فردا یکشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰، سعید نمکی، وزیر بهداشت که اظهارات غیرواقعی وی در ارومیه نسبت به وضعیت بیماران و بیمارستان های بلوچستان جنجالی شده بود، به ایتان بلوچستان و سیستان سفر کند. 

گزارش های دریافتی مجموعه رَسانْک از بیمارستان های خاتم الانبیاء شهر پهره (ايرانشهر)، محمد رسول الله شهر گِه (نیکشهر) و امام علی چهبار حاکی از آن است که مسئولان این بیمارستان ها بدستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی پهره بسیاری از بیماران را به زور مرخص کرده اند.

در بیمارستان خاتم شهرستان پهره علاوه بر بیماران کرونایی، سایر بیماران نیز پذیرش نمی‌شوند و برخی بیماران بدحال را برای خالی نشان دادن تخت های بیمارستان، به همراه کپسول اکسیژن مرخص کرده اند. 

در بیمارستان امام علی چهبار (چابهار) تخت هایی که در انبارها بوده اند را به داخل بخش ها منتقل کرده اند و بیماران نیز پذیرش نمی‌شوند. 

اسماعیل حسین زهی عضو مجلس ایران از شهرستان واش (خاش) در اعلام کرده با وجود ابتلای سه تا چهار عضو هر خانواده به کرونا در بلوچستان و سیستان بیشتر مردم در خانه‌هایشان خوددرمانی انجام می‌دهند و وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، به آن‌ها گفته می‌شود که تخت نداریم.

همچنین رئیس بیمارستان ولایت شهرستان راسک با اشاره به وضعیت غیرقابل قبول بیمارستان های استان گفته است که بیمارستان‌های شهر دُزاپ (زاهدان) تخت خالی ندارند و بیماران در راهروها بستری می‌شوند. ده شهرستان استان فاقد بیمارستان است و به عنوان مثال شهری با ۵۰ هزار نفر جمعیت تنها دو پزشک عمومی در آن خدمت رسانی می کنند.

در بیمارستان دلگان دستگاه سی تی اسکن وجود ندارد. اگر کسی بخواهد سی تی اسکن ریه انجام دهد باید ۱۵۰ کیلومتر تا پهره بیاید و تست سی تی اسکن بدهد، بعلاوه در مرکز بلوچستان شهر دُزاپ کل مراکز برای تست رایگان ۶ مرکز است.

عطاپور فرماندار شهرستان جیرفت نیز با بیان اینکه وضعیت منطقه رودبار زمین (جنوب کرمان) در زمینه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خیلی وخیم است، گفت: ” تخت‌ها در بیمارستان خمینی جیرفت تکمیل شده و بیماران در راهروها بستری هستند. اگر دارو و تجهیزات درمان بیماران کرونایی نرسد بیماران مجبور می‌شوند برای درمان به مرکز استان مراجعه کنند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*