گسترش بی‌سابقه‌ی همه‌گیری کرونا در استان بلوچستان و سیستان جان ھزاران نفر را می‌گیرد

ویروس مهلک کرونا در بلوچستان و سیستان با کمبود مراکز درمانی، امکانات و تجهیزات پزشکی و آگاهی‌رسانی لازم از یکسو و بی‌تفاوتی مقامات مسئول و نبود اراده‌ی دولتی در کنترل آن، می‌رود تا فاجعه‌ی انسانی دیگری را در بلوچستان رقم زند. موج اخیر شیوع سویه‌ی جدید ویروس کرونا با قدرت سرایت ۷۰ برابر بیشتر نسبت به گونه‌ی ابتدایی آن تعداد بیشماری از مردم محروم را در بلوچستان و سیستان که فاقد امکانات بهداشتی هستند مبتلا نموده و با سیر صعودی چند برابری به تعداد مبتلایان و جانباختگان روزانه می‌افزاید.

بنا بر اعلام مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاھدان در تاریخ ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ “تعداد ۱۱۷۰ مورد جدید بیمار کرونایی در طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شده که با احتساب آن آمار کلی شمار مبتلایان در استان به ۵۳۵۸۶ نفر، و با فوت ۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی‌ها به ۱۵۳۶ نفر رسیده است.” به دلیل عدم مراجعه تعداد زیادی از مبتلایان به دلایل عدم دسترسی و اعتماد به مراکز درمانی که اکثراً فاقد تجهیزات کافی هستند و نمی‌توانند به درمان بیماران کمک کنند، قطعا آمار واقعی مبتلایان و شمار فوتی‌ها چند برابر بیشتر از آمارهای رسمی اعلام شده توسط مراجع دولتی می‌باشد.

بیش از نیمی از قربانیان کرونا افرادی هستند که به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات بیمارستانی و کمک‌های پزشکی بدون آنکه در آمارها اشاره‌ای به آن‌ها شود در خانه‌ھایشان جان می‌سپارند. نبود واکسن کافی و تأخیر در اکسیناسیون عمومی، کمبود زیرساخت‌ھای درمانی و بھداشتی در استان، عدم تمایل و اراده‌ی وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا در این منطقه از عوامل شیوع چند برابری موج جدید این همه‌گیری در بلوچستان و سیستان است. بسیاری به دلیل عدم کارایی مراکز درمانی و مشاهده‌ی تعداد زیاد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها اعتماد خود را نسبت به سیستم بهداشتی کشور از دست داده و ترجیح می‌دهند به بیمارستان‌ها مراجعه ننمایند.

در شرایطی که مردم از امکانات اولیه‌ی بهداشتی عامدانه محروم نگاه داشته شده‌اند، تنها راه جلوگیری از شیوع افسار گسیخته‌ی کرونا رعایت نمودن پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌ی اجتماعی است که متاسفانه به دلیل بی‌توجھی دولت در گسترش فرھنگ عمومی جامعه محور که بھداشت را هم شامل می‌شود، شاهد رعایت نمودن این پروتکل‌ها نیستیم. به این‌ها باید مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری اخیر را اضافه نمود. جمهوری اسلامی به جای این که در چنین شرایط دشواری به حفظ سلامتی شهروندانش بیندیشد در جهت اهداف سیاسی خود تقلا نموده و مردم را تشویق نمود تا در تبلیغات انتخاباتی شرکت فعال نموده و به مشارکت حداکثری در انتخابات فرمایشی‌اش کمک نمایند که متأسفانه این هم مزید بر علت شده و به گسترش موج کرونایی اخیر کمک نمود.

در چنین وضعیتی که مردم بلوچستان را یاوری نیست و مسئولان فقط به سخن درمانی تبلیغاتی بسنده می‌کنند، بهترین و آسان‌ترین شیوہ‌ای که می‌تواند سرایت بیماری را محدود نموده و زندگی بسیاری را نجات دهد، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌‌ی اجتماعی توسط خود مردم می‌باشد. با اعلام نگرانی از وضعیت موجود، که به دلیل نبود زیرساخت‌ھای بھداشتی، درمانی و فرھنگی و سوء مدیریت و عدم مقابله‌ی جدی مسئولین با کرونا، این بلای عظیم گریبانگیر مردم استان شدہ است، از مردم استان و کشور انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیرضروری مانند همیشه برای کمک و ھمیاری به افراد محروم ھمت ورزند. همچنین از مسئولین حکومتی مربوطه که برای فرستادن واکسن به آمریکا و دیگر کشورھا اعلام آمادگی نموده‌اند! می‌خواهیم پاسخگوی مسئولیت مستقیم خود در کشور و استان باشند و با اقدامات عملی ملموس از وقوع یک فاجعه عظیم و اسفبار انسانی، جلوگیری نمایند.

حزب مردم بلوچستان

https://www.ostomaan.org/

دوم ژوئیه ۲۰۲۱ برابر با 11 تیر ماه 1400

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*