سازمان اتحاد برای ایران: اعدام زندانیان بلوچ در ایران را محکوم می‌کنیم.

رسانک/ به‌ دنبال اجرای حکم اعدام چندین نفر از زندانیان بلوچ در زندان‌های استان بلوچستان و سیستان، سازمان اتحاد برای ایران، با صدور بیانیه‌ای اعدام این زندانیان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده:

«اعدام آن‌ها با نقض معاهدات حقوق بشری‌ که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است. به ویژه، حکومت جمهوری اسلامی حق حیات – مصرح در ماده ششم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی – حق آزادی از شکنجه – مصرح در ماده هفتم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی – و حق محاکمه منصفانه و علنی – مصرح در ماده چهاردهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – را زیر پا گذاشته است.»

عبدالحمید میربلوچ‌زهی، حمید راست‌بالا، کبیر سعادت‌جهانی، محمدعلی آرایش، حسن دهواری و الیاس قلندرزهی. از جمله زندانیان اعدام شده در روزهای اخیر هستند و امان‌الله بلوچی (امین میربلوچ‌زهی)، عبدالرحیم کوهی و جاوید دهقان نیز در خطر اعدام قرار دارند.

سازمان اتحاد برای ایران در ادامه اعلام کرده:

 «آن‌ها تجربه شکنجه‌های هولناکی را از سر گذرانده، برای مدت‌های طولانی در انفرادی محبوس بوده و به ایراد اعترافات ساختگی وادار شده‌اند.»

این سازمان حقوق بشری از مقامات حکومتی ایران خواسته تا فورا اجرای احکام اعدام‌ در مورد شهروندان بلوچ را متوقف کرده و اطمینان حاصل کنند که دادرسی و محاکمه منصفانه برای همه زندانیان تضمین شده است.

در این بیانیه همچنین از سران رژیم جمهوری اسلامی ایران خواسته شده ضمن احترام گذاشتن به حقوق اقلیت‌های اتنیکی، مذهبی و زبانی و پاسداری از این حقوق، به استفاده از مجازات اعدام، به عنوان ابزاری برای سرکوب پایان دهند.

قوه قضاییه ایران در سال‌های گذشته بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ها، احکام اعدام بسیاری از شهروندان محبوس از جمله زندانیان سیاسی را به اجرا درآورده و به‌ نظر می‌رسد روند اعدام‌ها در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری به ‌خود گرفته است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*