یکصد و چهل و یک هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در بلوچستان و سیستان

رسانک/ مدیرکل آموزش و پرورش استان بلوچستان و سیستان با اشاره به آمار ۱۴۱ هزار دانش آموز بازمانده و ترک تحصیلی در استان، کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی، مسائل فرهنگی، ازدواج و فقر را از عمده‌ترین دلایل ترک تحصیل دانش آموزان استان عنوان کرد.

حمیدرضا رخشانی گفت: طبق آمار در استان بلوچستان و سیستان ۱۴۱ هزار بازمانده و ترک تحصیلی وجود دارد که این آمار از سال ۹۲ مدام تکرار می‌شود. 

وی در همین رابطه ادامه داد: برای راستی آزمایی و بدست آوردن آمار دقیق شهرستان به شهرستان در حال بررسی هستیم و آماری که تاکنون بدست آمده نزدیک به ۵۰ درصد از دانش آموزان استان بازمانده و ترک تحصیل کرده اند.

رخشانی اظهار داشت: در بلوچستان و سیستان برای دانش آموزانی که گرایش بیشتری به رشته ریاضی دارند خیلی به لحاظ فضا مشکلی نداریم اما متاسفانه با کمبود نیروی متخصص این رشته روبه رو هستیم و به طور طبیعی افرادی که در این رشته تدریس می‌کنند نیمه مرتبط هستند که این موضوع بدون شک تاثیر مستقیم در یادگیری دانش آموزان می گذارد. 

مدیرکل آموزش و پرورش بلوچستان و سیستان گفت: بیشترین شهرستان‌هایی که با کمبود رشته ریاضی فیزیک در مناطق مرزی مواجه‌اند عبارتند از بم پشت، سیب سوران، مئگس، دشتیاری، سرباز، راسک و… که اکثرا به صورت محدود و در حد یکی دو کلاس برگزار می‌شوند که اگر این کلاس‌ها را افزایش بدهیم با کمبود نیرو مواجه می شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش بلوچستان و سیستان بیان کرد: در تمامی استان در بحث فضای آموزشی و نیروی انسانی با مشکل مواجهیم و در بسیاری از مناطق مجبوریم کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم و اینکه بخواهیم کلاس های درسی جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسرمان برگزار کنیم تقریبا غیر ممکن است.

وی همچنین عنوان کرد: نیاز است ۵ شاخص اصلی را در سطح  استان که عبارتند از فضای آموزشی، نیروی انسانی، تقویت مدارس شبانه روزی در روستاهای مرکزی، تامین هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان و گسترش رشته‌های مهارتی خصوصا کار و دانش را تقویت کنیم که با این اقدام مطمئن هستم ترک تحصیل در سطح استان به حداقل و نگهداشت دانش آموزان برای ادامه تحصیل به حداکثر می رسد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*