بلوچستانِ غنی و بلوچ متحمل فقر

✍️شریف بلوچی

بلوچستان سرزمینی سرشار از منابع طبیعی و زیرزمینی است. مناظر خیره کننده، کوههای زیبای مینیاتوری ،سواحل بکر ماسه ای و صخره ای، تلفیق دریا با ریگزار کویر، پتانسیل بالای توریسم و گردشگری، منطقه مکران از گواتر ، چهبار و کنرک، تا ،جاشک و بندر کلاهی.

موقعیت استراتژیک و مهمی که باعث شده دسترسی به آبهای آزاد بین المللی را آسان کرده و با دارا بودن بیشترین لنج های صیادی کشور و رونق صید و صیادی دریایی و عرضه کننده هفتاد درصد ماهیان صنعتی در ایران؛ فراهم بودن زمینه های صادرات و اراضی مستعد پرورش میگو ، جلبکهای دریایی و آبزیان زینتی،خاک غنی و حاصلخیز مناطقی مانند زرآباد، دشتیاری و جلگه و برداشت انواع مرکبات و میوه های گرمسیری ، سیفی جات خارج از فصل و صادرات به کشورهای همسایه و منطقه نشان از پتانسیل بالای این سرزمین جهت خودکفایی است.

بلوچستان خاستگاه گنج های پنهان معدنی با موجود بودن غنی ترین معادن گرانیت و بیشترین ذخایر کرومیت در کشور و سنگهای آذرین آئوسن در پهره، واش و شستون، ذخایر آهن پلاسر در بزمان و دلگان؛ وجود کرمیت در افیولیت های گِه و پنوچ و وجود ذخایر فراوان آهن و مس.(معدن طلای ملک سیاه کوه دزاپ و بزمان، معدن انتیموان در سفیدآبه، معدن مس چهل کوره در نصرت آباد، معدن گرانیت بوگ، معدن منگنز آسان ڈؤک در گه ،معدن سنگ ریگ ملک در میرجاوه) موقعیت ژئوپولیتیک بلوچستان خصوصا دسترسی آسان به آسیای مرکزی ثروت هایی هستند که متعلق به ملت بلوچ میباشند.

اما با وجود حاکمیتی بیگانه و نژادپرست همانند جمهوری اسلامی ایران در مقابل این همه پتانسیل دارای بالاترین نرخ بیکاری، بیسوادی، فقر و بیشترین مدارس خشتی و گلی و بیشترین ترک تحصیل بدلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها میباشد.

تلاش و مبارزه مسالمت آمیز جهت بدست آوردن حق حاکمیت ملی در اقلیم بلوچستان امری ضروری تلقی می‌شود زیرا بلوچستان اکنون به کانون توجه قدرت های اول جهان تبدیل شده است. بنابراین چنانچه تلاشی جهت حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت انجام نشود سرزمین بلوچستان از هر سو چپاول خواهد شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*