شروع فصل گرما و آغاز فصل زاد و ولد گاندو‌ها در بلوچستان

رسانک/ با فرا رسیدن فصل گرما در اقلیم بلوچستان، فصل زاد و ولد گانڈو نیز فرا رسیده است که مراقبت‌های لازم توسط ساکنان مناطق دارای گاندو (تمساح پوزه کوتاه بلوچی) در هنگام نزدیک شدن به برکه ها و رودخانه ها امری ضروری میباشد.

شروع فصل گرما و آغاز فصل زاد و ولد گاندو‌ها در کنار سایر عوامل موجب تغییر رفتار این گونه جانوری و بروز رفتار‌های پرخاشگرانه و تهاجمی می‌شود.

گرما و بالا رفتن دمای هوا و افزایش چشمگیر تبخیر آب در برکه‌های زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و جابجایی‌های مکرر و اجباری بین برکه‌ها یکی از دلایل تغییر رفتار در گاندو‌ها است.

تمساح پوزه کوتاه بلوچی که در اقلیم بلوچستان به گانڈو مشهور است در محدوده شهرستان‌های سرباز، دشتیاری و چهبار بویژه آب‌های پشت سدپیشن، رودخانهباهوکلات، برکه‌ها و ھوٹگ ھا زیست می‌کند.

زیستگاه اصلی این تمساح ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در شهرستان دشتیاری و بخش دیگر آن در شهرستان‌های راسک و سرباز قرار دارد. این مناطق با نام منطقهٔ حفاظت شدهٔ گاندو تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک، سد پیشن، باهوکلات و باتلاق‌ها و برکه‌های دلگان‌ها و کلانی متمرکز هستند. تعداد این گونه در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سر برآورد می‌شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*