انتقاد شدید مولوی گرگیج از اعدام زندانیان مواد مخدر و توزیع سلاح بین مردم بلوچ

به گزارش رسانک، روز جمعه ۵ آذر ماه ۱۴۰۰، مولوی محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه شهرستان آزادشهر پس از سفر اخیر خود به بلوچستان، از توزیع سلاح بین مردم که موجب افزایش قتل و نزاع طایفه ای شده است به شدت انتقاد کرد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفت: اخیرا سفری به بلوچستان و سیستان داشتم، اما تا روز آخر شاهد اختلافات و درگیری های طایفه ای بودم که این امر موجب اندوه فراوان بنده شد، زیرا زن و مرد و پیر و جوان بیگناه در آن کشته شده بودند، اختلاف و برادر کُشی امری بسیار شنیع است که حتی دو گروه حاضر به صلح هم نیستند.

مولوی گرگیج ضمن انتقاد از توزیع سلاح در بلوچستان توسط سپاه پاسداران و به دنبال آن افزایش چشمگیر قتل و نزاع های طایفه ای تصریح کردند: «سوال بنده این است این سلاح ها از کجا در دست مردم قرار گرفته اند؟ آیا مسئولین این سلاح ها را در اختیار مردم قرار داده اند که زن و برادر و کودکان یکدیگر را نابود کنند؟ باز هم این سوال متوجه خود مسئولین می شود که چرا هنوز این سلاح ها به دست مردم هستند؟»

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کرد: «مردم با یکدیگر برادر هستند لذا نباید موجب نابودی هم شوند، به مردم بلوچستان و سیستان تذکر می دهم روحانیونی که برای صلح و سازش، نزد شما مراجعه می کنند و اشک می ریزند به سخنان شان توجه کنید زیرا علما وارثان انبیا و خیرخواه شما هستند.»

مولوی گرگیج در پایان ضمن تأکید بر اتحاد و یکپارچگی مردم بلوچ خطاب به مردم و مسئولین اظهار داشتند: «مردم کنار یکدیگر منسجم و متحد شوند و برادرکُشی را متوقف کنند و به مسئولین نیز متذکر می شوم بیش از این تماشاچی و نظاره گر کشتن مردم نباشید. مردم نیز هوشیار باشند که آینده این درگیری و کشتارها پیامد خوبی نخواهد داشت.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن ابراز نگرانی از افزایش اعدام ها تصریح کردند: «اخیرا شاهد افزایش اعدام ها هستیم از مسئولین قضایی خواهانیم که اعدام ها را یک درجه تخفیف بدهند، پیش از این قانون بود که به خاطر حمل مواد مخدر اعدام صورت نگیرد، اما در سفر اخیر بنده به بلوچستان، هر روز شاهد اعدام چند شهروند بر اثر جرم مواد مخدر بودیم.»

مولوی گرگیج در پایان نیز خطاب به مسئولین قضایی گفتند: «در مورد جان انسان ها باید احتیاط کامل صورت گیرد و دیوان عالی و قوه قضاییه در خصوص صدور حکم اعدام بررسی بیشتری داشته باشند و ان شاءالله مسئولین امر این تذکر را بشنوند، وقتی فردی اعدام شود، زن و فرزندانش بی سرپرست و بازماندگان نیز داغدار می شوند. اگر شخصی جرمی در خصوص حمل مواد مخدر مرتکب شده است سریعا دستور اعدام صادر نشود بلکه با تخفیف، مجرم را روانه زندان کنند.»

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*