محکومیت اختلال اینترنتی در بلوچستان از سوی گروه ها و فعالان حقوق بشر

به گزارش رسانک، بیست و سه سازمان و چهار فعال حقوق بشر به همراه ائتلاف «کیپ ایت آن» – که برای پایان دادن به قطعی اینترنت مبارزه می‌کند – با توجه به قطعی مکرر اینترنت در استان بلوچستان و سیستان، خواستار توجه فوری به نقض پیوسته حقوق بشر در این استان شده‌اند.

آنها می‌گویند که قطعی اینترنت در این استان با هدف سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در آنجا صورت می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: «بیش از سه ماه است که مردم استان سیستان و بلوچستان ایران به ویژه شهر زهدان، هر جمعه همزمان با نماز جمعه و تظاهرات متعاقب آن دچار قطعی اینترنت می‌شوند. این اختلال مداوم در اینترنت منجر به چالش‌های مهمی برای جامعه محلی شده است که به شدت به ارتباطات آنلاین برای فعالیت‌های روزانه خود متکی هستند.»

این بیانیه با اشاره به «جمعه خونین» زاهدان که با تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان همراه بود و ده‌ها کشته به جا گذاشت می‌نویسد: «دولت ایران در واکنش به اعتراضات جاری، به اقدامات مختلفی برای سرکوب آن متوسل شده است، از جمله ایجاد اختلال شدید در داده‌های تلفن همراه در استان، به ویژه در مناطقی که اعتراضات در حال وقوع است.»

در این بیانیه همچنین نوشته شده که طبق ماده ۳۵ اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که ایران از اعضای آن است، کشورهای عضو این حق را دارند که «خدمات ارتباطی را به طور کلی یا برای ‘انواع خاص مکاتبات’» معلق کنند. با این حال این گونه کشورها مسئولیت دارند سایر اعضا و دبیرکل اتحادیه را بلافاصله از تعلیق دسترسی مطلع کنند.

آنها از اتحادیه بین‌المللی مخابرات و دبیرکل آن می‌خواهند که براساس ماده ۳۵ اساسنامه خود، ایران را تحت فشار قرار دهند تا قطع کردن اینترنت را متوقف کند.

در پایان بیانیه آمده است: «ما خواستار بررسی بیشتر نقض حقوق بشر توسط دولت ایران، از جمله تلاش برای ساکت کردن شهروندانش هستیم. مردم سیستان و بلوچستان مستحق این هستند که آزادانه و بدون ترس از تلافی‌جویی اظهار نظر کنند.»

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*