تعطیلی و جلوگیری از کار معدن طلای تفتان توسط شهروندان بلوچ بدنبال بی توجهی مسئولان به اعتراضات

به گزازش رسانک، امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳، در پی اعتراض های مکرر مردم بلوچ به استخراج طلای معدن تفتان توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران و عدم پاسخگویی مسئولین به نگرانی‌ها و خواسته های شهروندان، از ادامه کار این معدن طلا توسط طوایف بلوچ ساکن در دامنه تفتان جلوگیری و معدن تعطیل شد.

اهالی تفتان می گویند که فعالیت این معدن طلا باعث تخریب محیط زیست، از بین رفتن چشمه های آب، فعالیت آتشفشان تفتان، ایجاد گرد و غبار و بسیاری از مشکلات دیگر و به تاراج بردن منابع طلای این منطقه شده است.

گفتنی است که طی حدود یک ماه اخیر دستکم چهار تجمع اعتراضی در روزهای ٣١، ٢۴ و ١۶ اردیبهشت و ١٧ خرداد ماه ۱۴۰۳، در محل و اطراف معدن طلا و فرمانداری شهرستان تفتان توسط مردم و اهالی منطقه برگزار شده ولی مسئولان پاسخگو نبوده‌اند.

پیشتر نیز در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱ نیز ریش سفیدان و جوانان بلوچ دستگاه ها و ماشین آلات معدن را جمع آوری و با حضور خود در فرمانداری اعلام کرده بودند که نباید کار استخراج طلای تفتان ادامه یابد.

همچنین در نهم آبان ماه سال ۱۴۰۱، صدها تن از مردم بلوچ با تجمع در معدن طلای تفتان، اجازه استخراج به جمهوری اسلامی را ندادند و معدن را تعطیل کردند.

لازم به ذکر است که روز جمعه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید نیز به دغدغه‌ها و اعتراضات ملت بلوچ پیرامون استخراج معدن طلا از کوه تفتان اشاره کرده و گفته بود که “این فقط خواستۀ مردم تفتان نیست، بلکه خواستۀ تمام مردم استان است که اگر در این منطقه خیری وجود دارد باید به همین مردمی که گرسنه هستند و برای این سرزمین کشته داده‌اند، برسد و برای مردم همین منطقه هزینه بشود. همچنین این استخراج نباید به محیط زیست ضربه بزند و آب‌های زیرزمینی را از بین ببرد و سبب کوچ مردم بشود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*