بخشی از قطعنامه حزب مردم بلوچستان/ کلن – آلمان

اعدام، نسل کشی و جنایت علیه بشریت و پاکسازی هویت را محکوم می کند.

اعدام وحشیانه ‌ترین جنایتی است که جمهوری اسلامی در ایران، برای گسترش رعب و وحشت و دستیابی به اهداف سیاسی انجام می‌ دهد، به‌ ویژه رژیم مجازات ظالمانه اعدام را علیه ملت بلوچ اجرا می‌ کند.

اگرچه بسیاری از کشورهای آزاد جهان، مجازات اعدام را لغو کرده‌اند، ولی در ایران مجازات اعدام همچنان اجرا میشود. در مقایسه با کل جمعیت هشتاد میلیونی کشور، بلوچستان با جمعیتی حدود سه تا چهار درصد جمعیت در ایران، بالاترین رقم اعدام را تحمیل می گردد.

جنایات علیه بشریت با هدف حذف فیزیکی سیستماتیک مردم بلوچ، فقط به اعدام و کشتار خودسرانه روزانه توسط سپاه پاسداران و سایر نیروهای امنیتی محدود نمی شود. بلکه مرگ و کشتار نهادینه شده گسترده، به ویژه در میان کودکان و سالمندان، نتیجه کمبود مواد غذایی، عدم دسترسی به خدمات پزشکی و دارو، همچنین نبود کافی برای زیرساخت های بیمارستانی، نیز برمشکلات فزونی می کند.

اندکی پس از آغاز جنبش “ژینا- مهسا امینی” که با شعار “زن، زندگی، آزادی” شروع شده بود، رژیم به هدف گسترش رُعب و وحشت و جلوگیری از پیوستن مردم بلوچ به جنبش، فضای بلوچستان را به شدت نظامی کرد.

نمازگزاران مسجد مکی شهر زاهدان در پاسخ به فراخوان اعتراض به قتل “ژینا- مهسا امینی” و اعتراض به تجاوز جنسی یک دختر ١۵ ساله بلوچ، در روز ۸ مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ یک تظاهرات برپا کردند.

اما سپاه پاسداران در کنار دیگر نیروهای شبه نظامی و گروه مرصاد تحت فرمان مستقیم علی خامنه ای، که از قبل به طور گسترده مسلح و آماده سرکوب معترضین شده بودند، به سوی تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز، آتش گشودند. طی مدت کوتاهی بیش از بیش از صد نفر را کشته و صدها نفر دیگر را مجروح و به شدت مثله ساختند و “جمعه خونین” زاهدان را رقم زدند.

تقریبأ پنج هفته بعد در روز ۴ نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ، نیروهای امنیتی سرکوبگر “جمعه خونین” دیگری را با کشتن بیش از ۱۶ نفر و زخمی کردن ده ها بلوچ معترض، در شهر خاش ، برگی مضاعف به کارنامه جنایتکارانه خویش افزودند.

حزب مردم بلوچستان در کنار ابراز همدردی با مردم بلوچ و خانواده های اعدام شدگان و کشته شدگان، از سازمانها و نهادهای مُدافع حقوق بشر خواستار فشار سیاسی بر ایران برای توقف مجازات اعدام هست و از کشورهای دموکراتیک و اتحادیه اروپا میخواهد، در دیدارهای دیپلماتیک از ایران بخواهند که از اعدام و کشتار به عنوان حربه ای برای ایجاد رعّب و وحشت و برای رسیدن به مقاصد سیاسی، استفاده ننماید.

حزب مردم بلوچستان / کلن- آلمان 08 – ژوئن – 2024
جنین زند آجوئی

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*