عفو بین‌الملل: ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۳ تنها در ایران صورت گرفته/ بلوچ ها بیشترین اعدام را دشتند

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ٩ خرداد ماه ١۴٠٣، سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره اعدام‌ها در جهان گفته است افزایش شمار اعدام‌ها در ایران موجب شده است که تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر برسد و بیشترین اعدام در ایران نیز متعلق به شهروندان بلوچ بوده است.

بنا به این گزارش در مجموع یک‌هزار و ۱۵۳ اعدام در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت که شامل هزاران اعدام که گمان می‌رود در چین انجام شده است نمی‌شود و این نشان‌دهنده افزایش بیش از ۳۰ درصدی اعدام‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

به‌ گفته عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۳ «اوج عظیم اعدام‌های ثبت‌شده در درجه نخست مربوط به ایران بود».
انیس (اگنس) کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل در این‌باره گفت: مقامات ایرانی بی‌اعتنایی کامل به جان انسان‌ها نشان دادند و اعدام‌ها را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر تشدید کردند که بیشتر بر تأثیر تبعیض‌ آمیز مجازات اعدام بر حاشیه‌نشین‌ترین و فقیرترین اقشار ایران تأکید داشت.

بر اساس آمار عفو بین‌الملل پنج کشور با بیشترین شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از چین، ایران، عربستان سعودی، سومالی و آمریکا. ایران (با حداقل ۸۵۳ اعدام) به‌تنهایی ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در این سال را به خود اختصاص داده است. پس از ایران، عربستان سعودی با ۱۷۲ اعدام و ۱۵ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در رتبه دوم قرار دارد. همچنین سومالی با حداقل ۳۸ اعدام و ایالات متحده آمریکا با ۲۴ اعدام در سال ۲۰۲۳ تعداد فزاینده‌ای از اعدام‌ها را انجام دادند.

در خاورمیانه، ایران، عربستان سعودی و عراق سه کشور اول اعدام‌کننده در سال ۲۰۲۳ بودند. این کشورها ۹۷ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده در خاورمیانه را به خود اختصاص دادند: ایران ۸۰ درصد، عربستان سعودی ۱۶ درصد و عراق یک درصد.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که در ایران، مقامات جمهوری اسلامی با اجرای اعدام در سراسر کشور، «استفاده از مجازات اعدام را برای القای ترس در مردم و کنترل بیشتر خود بر قدرت تشدید کردند». در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۵۳ نفر در ایران اعدام شدند که نشان‌دهنده افزایش ۴۸ درصدی نسبت به ۵۷۶ نفر در سال ۲۰۲۲ است.

این اعدام‌ها به طور نامتناسبی بر اقلیت قومی [ملی] بلوچ ایران که ۲۰ درصد اعدام‌های ثبت شده را تشکیل می‌دهند تأثیر گذاشت، در حالی‌که حدود پنج درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. حداقل ۲۴ زن و حداقل پنج نفر که در زمان جنایت کودک بودند در ایران اعدام شدند.

لازم به ذکر است که در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌ که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*