نگرانی شهرواندان از افزایش خروج گاز گوگرد از دهانه آتشفشان تفتان بدنبال فعالیت های معدنی

رسانک/ تغییرات زیاد و غیر طبیعی به همراه افزایش خروج گاز گوگرد از دهانه تفتان پس از فعالیت های معدنی و استخراج طلا در نزدیکی این کوه توسط جمهوری اسلامی ایران، موجبات نگرانی شهروندان را فراهم کرده است.

در طی ماه های اخیر چندین دهانه جدید، شکاف ها و فرورفتگی های غیرعادی در کوه تفتان ایجاد شده و خروج بخار گوگرد که به رنگ سفید است، چندین برابر گردیده و همین امر باعث شده که بوی بخار گوگرد در همه آبادی و روستاهای تفتان جنوبی قابل احساس و استشمام شود و تنفس را برای اهالی مشکل نموده است.

گفتنی است که این موضوع از طریق دهیاری ها و شوراها به اطلاع مسئولان شهرستان تفتان رسیده ولی تاکنون مسئولین هیچ اقدام عملی در بررسی علت این پدیده در تفتان صورت نداده اند.

علیرغم اینکه آخرین فعالیت جدی آتشفشانی تفتان حدود هفت هزار سال پیش بوده و بعد آرام گرفته، هنوز یک آتشفشان نیمه فعال محسوب می شود و گازی که از آن خارج می شود هم بوی نامطبوعی دارد و هم احتمالا سمی و خطرناک است.

این افزایش گازهای خروجی از تفتان و پخش این گازها در روستاهای اطراف موجب نگرانی شهروندان گردیده زیرا که از یکسو فعال شدن این آتش فشان منجر به بروز فاجعه انسانی در منطقه می شود و از سوی دیگر تنفس گازهای سمی منجر به ایجاد بیماری های مختلف در بین شهروندان خواهد شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*