جان باختن یک بلاگر بلوچ مبتلا به بیماری تالاسمی در چابهار

به گزارش رسانک، روز جمعه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۳، یک بلاگر بلوچ اهل چابهار که به بیماری تالاسمی مبتلا بود بر اثر این بیماری جان خود را از دست داد.

هویت این بلاگر بلوچ “مختار بلوچزهی (جدگال)” ۲۲ ساله، فرزند حسن، اهل روستای زیرک آباد نیکشهر و ساکن چابهار عنوان شده است.

مختار یک بلاگر معروف و طنزپرداز در فضای مجازی بود که سال‌ها درگیر تالاسمی شده بود و بدلیل عدم درمان مناسب جان خود را از دست داد.

گفتنی است که با توجه به پیشرفت علم نوین و درمان های جدید امکان و کشنده نبودن بیماری تالاسمی، این افراد در صورت درمان مناسب می‌توانند زندگی طبیعی مانند سایر مردم داسته باشند ولی با توجه به کمبود خون‌ در استان بلوچستان و سیستان و همچنین نبود امکانات مناسب پزشکی در بیمارستان‌ها بسیاری از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.

لازم به ذکر است شماری زیادی از زوج‌ها بدلایل گوناگونی از جمله ازدواج های فامیلی، عدم انجام آزمایش های لازم قبل از ازدواج و نبود آموزش و مشاوره پیش از ازدواج صاحب کودکان مبتلا به تالاسمی می شوند به گونه ای که طبق آمار رژیم جمهوری اسلامی ایران بلوچستان و سیستان دارای بیشترین تعداد بیماران مرتبط با مشکلات خونی در کشور است و همواره با کمبود فراورده های خونی در این استان مواجه شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*