مولوی عبدالحمید: گشت ارشاد به وظیفهٔ خودش عمل کند، نه اینکه متوسل به زور و خشونت بشود/ زنان معتقدند در نظام اسلامی حرمت‌شان حفظ نشده 

به گزارش رسانک، امروز جمعه ٣١ فروردین ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در بخشی از سخنان‌ خود در مراسم نماز جمعه زاهدان به موضوع «گشت ارشاد» در کشور پرداخت.

وی گفت: موضوعی که این روزها برای همهٔ ما بسیار دردآور و نگران‌کننده است موضوع «گشت ارشاد» و درگیری با بانوان و زنان است و این یک حکم شرعی است، اما کشاندن این موضوع به خشونت کار درستی نیست.

مولوی عبدالحمید افزود: ما معتقدیم گشت ارشاد به وظیفهٔ خودش که «ارشاد» است عمل کند. در ایران بعضی از ارکان دین ترک شده‌اند؛ نماز و زکات و روزه از ارکان دین و از پوشیدن سر هم مهمتر هستند، اما حساسیت زیاد روی موضوع حجاب که حتی مردان وارد بشوند و دختران را هل بدهند و حرف‌های نامناسب بزنند و دست و پای زنان را بگیرند و آنها را داخل ماشین بیندازند این با کدام شریعت مطابقت دارد؟! همان شریعتی که حجاب را واجب قرار داده، همان شریعت این اجازه را نداده که مرد نامحرم دست زن را بگیرد و او را بکِشد.

خطیب جمعه زاهدان گفت: همین زنان ایرانی در گذشته حجاب داشتند. تمام زنان و مردان ایرانی در گذشته نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند، اما باید این را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم که چرا بعضی از زنان حجاب از سر برداشتند. دشمن قبلاً هم بوده‌ است، اما شما ببینید که علاوه بر دشمن، دیگر چه اتفاقی رخ داده است. ما باید با این زنان بنشینیم و حرف‌شان را بشنویم؛ زنان بر این باورند که در نظام اسلامی به جایگاه‌شان نرسیده‌اند و مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. ما هم معتقدیم در حق زنان کوتاهی شده است؛ در طول این سال‌ها حتی یک رئیس‌ جمهور یا وزیر از بین زنان و اقوام انتخاب نشد. شما با زنان بنشینید و حرف‌شان را بشنوید و آنها را قانع کنید یا اینکه حق‌شان را در نظر بگیرید. اقوام و مذاهب نیز حرف و مشکلات دارند؛ با آنها هم بنشینید و حرف‌‌هایشان را بشنوید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*