تصرف هزاران هکتار زمین و واگذاری آن به شرکت هواپیمایی ماهان در گیاوان زمین در راستای “طرح توسعه سواحل مکران”

به گزارش رسانک، در یک سال گذشته دستکم سه هزار هکتار زمین از زمین های آبا و اجدادی شهروندان بلوچ که در مراحل مختلف با بهانه‌هایی مانند “اراضی ملی” توسط نهادها و ارگان های دولتی و حکومتی تصرف شده‌اند، به شرکت حمل و نقل هوایی ماهان وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده است.

این زمین ها که در پایین دست سد جگین، حد فاصل سیریک و جاشک (جاسک) در منطقه گیاوان زمین واقع شده‌اند، از دیرباز به شهروندان بلوچ تعلق داشته و آنها نسل اندر نسل بر روی این زمین ها کشاورزی و زندگی کرده‌اند اما با توجه به اجرایی شدن طرح هایی مانند “طرح توسعه سواحل مکران (بلوچستان)” که در بلوچستان تحت عنوان طرح تصرف سواحل بلوچستان شناخته می‌شود، به نهادهای نظامی و حکومتی واگذار شده‌اند.

در همین راستا، پرویز سالاری، مدیر دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان، نگرانی خود از واگذاری چندین قطعه زمین‌ کشاورزی در این منطقه به شرکت‌ هواپیمایی ماهان را در سخنانی ایراز کرده و نگرانی و نارضایتی مردم منطقه را به مسئولان نظامی_حکومتی اعلام کرده است.

سالاری نسبت به واگذاری سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه مکران در بندر جاسک و سیریک به شرکت هواپیمایی ماهان اعتراض کرد و گفته است که «از کجا معلوم است که خانواده مرعشی این زمین‌ها را در آینده تغییر کاربری ندهند و در آن ها هتل و … نسازند».

لازم به ذکر است که تصرف بیش از ۴٠٠٠ هکتار زمین کشاورزی ساکنان مناطقی از دشتیاری همچون باهوکلات توسط شرکت حمل و نقل ماهان، وابسته به سپاه پاسداران در این شهرستان نیز باعث شده تا علیرغم اعتراضات سال‌های اخیر اهالی این منطقه هیچگونه رسیدگی و بازگرداندن زمین ها به صاحبان اصلی صورت نگیرد و این امر موجب نگرانی ساکنان دشتیاری شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*