سارا حسین: جمهوری اسلامی دست به “جنایت علیه بشریت” زده است/ جنایت جمعه خونین زاهدان خونین ترین روز ثبت شده در اعتراضات بود

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ٢٨ اسفند ماه ۱۴۰۲، خانم سارا حسین، مسئول کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره کشتار مردم ایران در انقلاب زن، زندگی، آزادی، در گزارش این کمیته به شورای حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرد که جمهوری اسلامی مرتکب “جنایت علیه بشریت” شده است.

سارا حسین برخی از حملات نظام‌مند جمهوری اسلامی علیه غیرنظامیان به‌ویژه قتل، تجاوز جنسی، شکنجه، ارعاب و سرکوب مبتنی بر مسائل ملی و مذهبی را مصداق “جنایت علیه بشریت” عنوان کرد.

او ضمن یادآوری وجود فشارهای سنگین بر اقلیت‌ های ملی در ایران و جنایت جمعه خونین زاهدان گفت: خونین ترین روز اعتراضات سال ١۴٠١ در زاهدان واقع در استان بلوچستان و سیستان اتفاق افتاد که دستکم ١٠٣ نفر از معترضان که بیشترشان کودک و مرد بودند، کشته شدند.

وی همچنین گزارش داد که بازداشت‌شدگان از جمله زنان و دختران هیچ راه ارتباطی با بیرون نداشتند و کرامت انسانی بازداشتی‌ها نقض شد.

به گفته وی، از آبان ١۴٠١ که کمیته ویژه حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره تشکیل شده، جمهوری اسلامی به درخواست‌ها برای بازدید این کمیته از ایران پاسخ نداده است.

خانم حسین با اشاره به جمع‌آوری ۲۷ هزار سند و مدرک از داخل ایران، ادامه داد “جمهوری اسلامی با بسیج تمام نیروهایش، به سرکوب اعتراضات پرداخت و از سلاح‌هایی همچون کلاشنیکوف و گلوله‌های ساچمه‌ای علیه معترضان استفاده کرد.”

وی تصریح کرد که جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات از اسلحه گرم علیه چشم، صورت، و اندام‌های جنسی معترضان استفاده کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*