مولوی عبدالحمید: از همۀ کسانی که به هر نحوی به سیل‌زدگان رسیدگی و کمک کردند، تشکر می کنم

به گزارش رسانک، روز جمعه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز جمعه زاهدان، با اشاره به سیلاب اخیر در جنوب بلوچستان از «رسیدگی مردم به سیل‌زدگان» تقدیر و تشکر کرد و گفت: “سیلی که اخیرا در دشتیاری آمد خسارت‌های زیادی به دنبال داشت، اما رسیدگی مردم در این حادثه خیلی خوب بود. ما از همۀ کسانی که به هر نحوی به سیل‌زدگان رسیدگی و کمک کردند، تشکر کرده و در حق آنها دعای خیر می‌کنیم.”

مولوی عبدالحمید افزود: “اکنون از نیازهای مهم مردم دشتیاری، گذاشتن سیل‌بند در اطراف روستاها و رسیدگی به زیرساخت ‌هاست. زیرساخت‌ هایی که تخریب شده‌اند باید بازسازی شده و زیرساخت‌ های مورد نیاز نیز ساخته شوند. اینها نیازهای اساسی آن منطقه هستند و برای انجام این کارها نیاز به ماشین‌آلات سنگین است. البته در سیل گذشتۀ جنوب استان بعد از اینکه اعلام شد، مردم همت کردند، اما منطقه وسیع است و هنوز نیاز به کار دارد.

مولوی عبدالحمید همچنین گفت: “جلوگیری از سیل در این منطقه علاج دارد و راه علاجش هم خیلی آسان است، به‌طوری‌ که با هزینه‌ای اندک و با مدیریت و کارشناسی درست می‌توان جلوی بسیاری از آفت‌ها را گرفت و همین آب را بدون اینکه ضرری به مردم برساند نگهداری کرد. بنده در سیلاب گذشتۀ جنوب استان در جلسۀ شورای اداری استان که با حضور رئیس‌ جمهور سابق در چابهار برگزار شد، گفتم که کارشناسانی که به این منطقه می‌آیند باید به سنت‌ها و دیدگاه‌های مردم محلی توجه کنند و تجربیات آنها را مدنظر قرار دهند. اگر کارشناسان فقط به علم و دانش خودشان اکتفا کنند و سنت‌ها و تجربیات مردم محلی را نادیده بگیرند در کار خودشان موفق نخواهند شد، زیرا این سنت‌ها فطری هستند و بشر همواره دارای دانشی است که آن را از راه تجربه کسب کرده است.”

وی در ادامه گفت: “در این منطقه تجربیاتی وجود دارد که کارشناسان دانشگاه این تجربه‌ها را ندارند. در گذشته برای ساخت منزل در منطقه دشتیاری کرسی‌ها و پایه‌هایی از خاک درست می‌کردند و خانه‌ها را روی این پایه‌ها می‌ساختند، زیرا خاک آن منطقه چنان است که آب به داخل آن نفوذ نمی‌کند، به‌طوری که اکنون هم خانه‌هایی که به این روش ساخته شده‌اند سالم مانده‌اند، اما خانه‌هایی که مسکن و شهرسازی ساخته است و یا مدارس آموزش‌ و پرورش و ساختمان‌های اداری و دولتی که سازمان‌ها و ارگان‌ها ساخته‌ اند، جزو اولین بناهایی هستند که در این سیلاب تخریب شده‌اند، زیرا در ساخت این بناها از تجربیات مردم استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: “اگر از تجربیات مردم استفاده شود آب باران که منجر به سیلاب می‌شود را می‌توان مهار کرد. مردم مناطق دشتیاری و باهوکلات و زرآباد و… در گذشته با بستن سیل‌بندهای متعدد، این آب را مهار کرده‌اند. احداث چاه‌نیمه یکی از خواسته‌های دیرینۀ مردم این مناطق بوده است تا باران اضافی و آبی که از سدها سرریز می‌شود داخل این چاه‌نیمه‌ها ذخیره شود و برای آب اضافی نیز مسیری درست شود تا به دریا بریزد. لذا کارشناسان هم از تجربیات محلی استفاده کنند و هم معلومات کارشناسانۀ خودشان را اِعمال کنند تا مشکل مردم منطقه دشتیاری حل شود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*