صفحات مجازی وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در بلوچستان

به گزارش رسانک، در عصری که با عنوان ارتباطات نام گرفته است رسانه و فضای مجازی تاثیر بسیار مستقیم و‌ قوی در زندگی و‌ حتی سرنوشت مردم ایفا می‌کند. اهمیت رسانه و فضای مجازی تا به اندازه ای است که در معادلات امنیتی به عنوان یکی از پارامترهای قدرت نرم تلقی می‌شود.

جمهوری اسلامی با در نظر داشت این موضوع به شکل افراطی در فضای مجازی سرمایه گذاری کرده است تا جایی که غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج در شهریور ۱۳۹۸ مدعی شد این ارگان شبه نظامی حکومت «هزار گردان» را در فضای مجازی سازماندهی کرده است.

غلامرضا حسینی در آبان ۱۴۰۰ با اشاره به گردان های فعال بسیج در فضای مجازی هدف آنها را تبلیغ سیاستها و برنامه های مدنظر حکومت عنوان کرد و گفته است «نیروهای بسیجی و ولایتمدار در قالب گردان‌های سایبری مشغول فعالیت و روشنگری در فضای مجازی هستند.»

آقای محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر داد که دولت قصد دارد «پانصد هزار» نفر را برای فعالیت در فضای مجازی تربیت بکند.

فعالیت‌های رسانه ای و سایبری جمهوری اسلامی در حوزه بلوچستان را می‌توان به این بخش ها تقسیم کرد:

  1. فعالیت خبری
  2. جعل هویت فعالان و احزاب سیاسی و مبارزاتی
  3. تخریب اشخاص منتقد و‌ احزاب و سازمان های مخالف
  4. تبلیغات ایدئولوژیک
  5. فعالیت بر علیه فرهنگ سنتی بلوچ
  6. فعالیت های خبری:
    نخستین هدف از فعالیت در حوزه خبری تلاش جهت سرپوش گذاشتن بر واقعیت های بلوچستان و سیستان است. در طول سالهای اخیر و مخصوصا بعد از اتفاقات جمعه های خونین زاهدان و خاش دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی همچون اطلاعات و اطلاعات سپاه تلاش زیادی جهت کنترل و سوق دادن افکار عمومی در راستای  اهداف حاکمیت در بلوچستان انجام داده اند.

این نهادهای امنیتی با ایجاد صفحاتی در  پلتفرم‌های تلگرام و اینستاگرام اقدام به نشر مطالب هدفمند خود بر خلاف واقعیاتهای میدانی و اتفاقات رخداده در بلوچستان و سیستان، تلاش برای کنترل و جهت دهی افکار و اذهان عمومی بر اساس سیاستهای برنامه ریزی شده حکومت داشته اند.

برخی از این صفحات که گردانندگان آنها از عوامل و نیروهای وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در بلوچستان و سیستان هستند عبارتند از: «میارجل، بلوچستانی ها، وش نیوز، بلوچ انلاین، بلوچستان، جهان نیوز » که در زمان اعتراضات سراسری و سیلاب اخیر اسفند ماه ۱۴۰۲، حقایق را تحریف و روایات جعلی حکومت را منعکس کرده اند.

گفتنی است که این کانال ها و پیج ها گاهی برای اینکه ماهیت واقعی خود را پنهان نگه داشته و خود را مردمی نشان دهند برخی از حوادث را نیز با تحریفی زيرکانه منتشر می‌کنند.

قابل ذکر است گردانندگان برخی از این کانالها و صفحات تلگرامی و اینستاگرامی پس از ارتباط گرفتن با دنبال کنندگان خود و جذب و فریب برخی جوانان بلوچ تحت عنوان فعالیت های مدنی، خبررسانی و بعضا تشویق به فعالیت مسلحانه آنان را شناسایی، بازداشت و تحویل دستگاه قضایی داده اند.

  1. جعل هویت فعالان و احزاب سیاسی و مبارزاتی:
    هدف اصلی از جعل هویت فعالان دستگیری افرادی است که علاقه به فعالیت سیاسی و مبارزاتی دارند. در این حوزه عموما نیروهای سایبری حکومت صفحات متعلق به گروه مسلح جیش العدل را جعل میکنند. بر اساس گزارشات رسیده تعدادی در دام این صفحات قرار گرفته و توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

علاوه بر این صفحات مختلفی با جعل هویت ارگان های خبری نیز وجود دارند که هدف آنها ذهن سازی مخاطبانی است که فریب هویت جعلی آنها را میخورند.

  1. تخریب افراد منتقد و احزاب سیاسی و مبارزاتی:
    هدف اصلی این دسته از فعالان فضای مجازی حاکمیت تخریب شخصیتهای منتقد حکومت و احزاب و سازمان هایی است که بر خلاف مصالح حکومت فعالیت میکنند.
  2. تبلیغات ایدئولوژیک
    وظیفه این دسته از پیج ها و کانال ها ترویج ایدئولوژی مذهبی و حکومتی مخصوص حاکمیت است. دسته بندی کردن اهل سنت به خوب و بد و همچنین قهرمان سازی از ارگان های حکومتی نمونه هایی از فعالیتهایی است که این دسته از نیروهای ارتش سایبری جمهوری اسلامی به انجام دادن آن علاقه دارند.
  3. فعالیت بر علیه فرهنگ سنتی بلوچ
    مسئولان جمهوری اسلامی از جمله آیت الله محامی و سردار محمد کرمی استاندار فعلی و فرمانده سابق قرارگاه منطقه ای قدس بارها یکی از ریشه های ناامنی هایی که متوجه حکومت در بلوچستان میشود را مرتبط به فرهنگ سنتی مردم معرفی کرده اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*