هدررفت حجم عظیمی از روان آب‌های فصلی در بلوچستان و بی توجهی مسئولان به تشدید خشکسالی ها

به گزارش رسانک، بدنبال بارش سنگین باران و طغیان رودخانه‌ها در بلوچستان و زیر آب رفتن بسیاری از روستاها در منطقه دشتیاری، وزیر نیرو علیرغم آگاهی از وضعیت بارش ها و خسارات وارده به مردم فقط به ارائه آمار بارش‌ها بسنده کرد. 

علی اکبر محرابیان در مصاحبه با رسانه‌های حکومتی گفته استذکه “بارش‌های اخیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان معادل دو و نیم سال بارش بوده که شدت بارش ها نیز به شدت بالاست در نقاطی در طی ۲۰ روز ۴۰۰ میلی متر بارش داشته‌ایم.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر سیلاب های زیادی در بلوچستان که دچار خشکسالی‌های چندین ساله است، در رودخانه‌های فصلی جاری شده‌اند ولی آب این رودخانه ها زیر سایه مسئولان بی‌کفایت هیچ نفعی برای مردم نداشته است. 

بیشترین سیلاب ها را در رودخانه‌های کاجه و سرباز شاهد بودیم. البته در نقاط دیگری همچون پیرکور، ماشکید و مناطق شمالی تر بلوچستان نیز سیلاب های موقت جاری شدند ولی نبود مدیریت مناسب موجب هدررفت منابع آب فصلی شده است. 

این سیلاب ها می توانند نقش مهمی در آبخیزداری و احیای منابع آب زیر زمینی بلوچستان ایفا کنند اما مدیران و مسئولان انرژی جمهوری اسلامی ایران، طرح مناسبی برای بهره برداری مناسب از این حجم قابل توجه روان آب ها ندارند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*