آزادی شعیب میربلوچزهی ریگی نوجوان بازداشتی بلوچ با تودیع قرار وثیقه

به گزارش رسانک، روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۲، “شعیب میربلوچزهی ریگی”، نوجوان محکوم به اعدام، از معترضین بازداشت شده دزاپ (زاهدان) با تودیع قرار وثیقه بصورت موقت از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

شعیب میربلوچزهی ریگی، متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ فرزند شریف، ساکن زاهدان است که در روز ۱۳ مهرماه ۱۴۰۱، در خیابان مدنی زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تحت شکنجه، در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱،بدون داشتن حق انتخاب وکیل، با اتهام واهی «افساد فی الارض»، به اعدام محکوم شد. وی پیشتر در بازداشتگاه بند (۹) زندان مرکزی زاهدان در شرایط محرومیت از تلفن و ممنوع الملاقاتی به سر می برد.

گفتنی است نیروهای امنیتی این نوجوان بلوچ را دو‌ روز برهنه، در هوای سرد، زیر باد کولر، تحت شکنجه قرار داده و به وی گفته بودند که اگر به لیدری اعتراضات و همکاری با گروهای مسلح بلوچ اعتراف بکنی، در حکم اعدام تو تخفیف قائل می شویم.

گفتنی است پدر شعیب سالها قبل که وی کودکی خردسال بوده وفات نموده و مادرش سرپرستی وی را به عهده دارد.

لازم به ذکر است پس از جمعه های خونین زاهدان و خاش، نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران، تعداد زیادی از شهروندان بلوچ را برای ایجاد رعب و وحشت، و توقف جمعه های اعتراضی، بازداشت کرد و با شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری، تعدادی از آنها را به اعدام محکوم کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*