بیانیه شدیداللحن جامعه مدرسین و طلاب عین العلوم گُشت در پی تشديد فشارها بر علیه روحانیون اهل سنت

رسانک/ جامعهٔ مدرسین و طلاب عین‌العلوم گُشت سراوان در پی تشدید فشارها علیه روحانیون اهل سنت با صدور بیانیه‌ای «بازداشت‌های  اساتید دارالعلوم زاهدان» را شدیداً محکوم کرده و تمامی سخنان و مواضع مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه زاهدان را «خیرخواهانه» و در جهت «برون‌رفت کشور» از «بحران‌های کنونی» دانست و مسؤولان را به سعه صدر و به‌کارگیری «تدبیر» توصیه کرد.

بخشی از متن بیانیه به شرح زیر است:

“هفتمین ماه از جنایت هولناک جمعهٔ خونین هشتم مهر زاهدان سپری شد و انتظاری که از جریان حاکم بر استان می‌رفت، نشان دادن نرمی و دلگرمی به مردم استان بود؛ اما در کمال حیرت می‌بینیم که همچنان فشارها علیه مردم و علمای اهل‌سنت در جریان است و بیشتر در حیرتیم که چرا گوش هیچ مسؤولی بدهکار نیست و چرا هیچ انگیزه‌ای جهت تقریب اذهان و افکار دیده نمی‌شود و چرا گام مهمی در راستای بهبود اوضاع از سوی مسؤولان استانی و کشوری نهاده نمی‌شود؟ چرا عده‌ای به جای حل مسأله در پی پاک کردن صورت مسأله هستند و چرا فریاد دادخواهان و مظلومان را نمی‌شنوند؟ چرا هر چه می‌گذرد، علمای اهل‌سنت بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند و چرا در ایست‌های بازرسی علما و طلاب را اذیت می‌کنند؟ اصولاً چرا در این استان، قانون حاکم نیست؟ و چرا و چرا و دهها چرای دیگر… و آخر: «چرا کشتید این زن‌ها، چرا کشتید این طفلان؟!»

متأسفانه بازداشت‌های نامحترمانهٔ اساتید فرهیختهٔ دارالعلوم زاهدان داغی دیگر بر دل‌های مجروح ماست؛ گویی دارند آمران و عاملان جنایت جمعهٔ خونین را با اقتدار تمام دستگیر می‌کنند! واقعاً چرا این اقتدار را دربارهٔ جانیان و عاملان اصلی این حادثهٔ دلخراش نشان نمی‌دهند و آنان را در دادگاهی علنی محاکمه نمی‌کنند؟

ما مدرسین و طلاب عین‌العلوم گُشت، این دستگیری‌ها را که در جهت اعمال فشار بیشتر بر «شیخ‌الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه‌الله» است، شدیداً محکوم می‌کنیم و تمامی سخنان و مواضع حضرت شیخ‌الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه‌الله را «خیرخواهانه» و در جهت «برون‌رفت کشور» از «بحران‌های کنونی» می‌دانیم و دلسوزانه مسؤولان امر را نصیحت می‌کنیم که هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی «علمای بازداشت شده» و سایر «زندانیان سیاسی» اقدام کنند؛ زیرا امنیت استان در گرو «حفظ حرمت علما» است و درصد بالایی از امنیت موجود، نتیجهٔ همت و تلاش علمای خیرخواه ماست. بر مسؤولان امر لازم است در جهت آبادانی و پیشرفت کشور «سعهٔ صدر» بیشتری نشان دهند و در جهت حل مشکلات از  «تدبیر» کار گیرند؛ زیرا اعمال زور نه تنها چاره‌ساز نیست، بلکه مشکلات را بیشتر کرده و بیش از پیش بر فاصلهٔ بین حاکمیت و مردم خواهد افزود. «وما علینا إلا البلاغ المبین.»”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*