نقض حکم اعدام منصور و نظام‌الدین هوت توسط دیوان عالی کشور

به گزارش رسانک، روز یکشنبه ٧ اسفند ماه ١۴٠١، حکم اعدام دو شهروند بلوچ بازداشت‌ شده در اعتراضات اخیر به نام‌ های منصور هوت و نظام‌ الدین هوت، توسط دادگاه دیوان عالی کشور نقض شد.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه دادگاه بدوی زاهدان در تاریخ ١٨ دی ماه ١۴٠١، حکم اعدام این شهروندان را به اتهامات محاربه و افساد فی الارض صادر کرد با اعتراض منصور و نظام‌الدین، پرونده آنها به دیوان عالی ارسال شد.

گفته می شود که دیوان عالی کشور حکم صادره دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید نوری زاهدان را لغو کرده است.

منصور هوت متولد ١٨ دی ماه ١٣٧۴ ، فرزند کمال خان، شاعر و ادیب بزرگ بلوچستان و نظام‌ الدین هوت متولد سال ١٣٨١ فرزند لال‌ محمد، هر دو اهل چابهار هستند که در تاریخ ۶ مهر ماه ١۴٠١، پس از یورش نیروهای امنیتی به منازلشان در چابهار بازداشت شدند.

منصور و نظام الدین که با یکدیگر قرابت فامیلی نیز دارند در تاریخ ١٢ مهر از بازداشتگاه نیروهای امنیتی به زندان چابهار منتقل و سپس در تاریخ ٢٣ مهر از زندان چابهار به بازداشتگاه اطلاعات در زاهدان منتقل و تحت شکنجه‌های جسمی شدید با روش تخت معجزه جهت اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند، به حدی که نامبردگان دفع خون به جای ادرار داشته اند.

منصور و نظام‌ الدین در آذر ماه پس از حدود دو ماه ضرب‌ و جرح، شکنجه و عدم تماس و یا ملاقات با خانواده به زندان زاهدان منتقل شده و برای اولین بار توانسته‌اند با خانواده‌های خود بصورت تلفنی ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است که دستگاه قضایی علاوه بر اینکه به خانواده های این بازداشت‌ شدگان اجازه گرفتن وکیل شخصی نداده از طريق نهادهای امنیتی آنها را تهديد کرده‌اند که خبر صدور حکم اعدام را رسانه‌ای نکنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*