نماینده زابل: مهاجران افغان بدلیل ندادن حق آبه هیرمند از بلوچستان اخراج شوند

رسانک/ محمد سرگزی، نماینده مجلس ایران، گفته است که با حکومت طالبان «اتمام حجت» شود که اگر حق‌آبه هیرمند را «ندهند» تمام مهاجران افغان در استان بلوچستان و سیستان «اخراج شوند.»

آقای سرگزی گفته است: در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به حوزه سیستان در شمال بلوچستان نیز به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته شد که به هیات حاکمه افغانستان اعلام کنند در صورتی که حقابه رودخانه هیرمند را ندهند تمام اتباعی را که در استان حضور دارند اخراج خواهند کرد.

او تاکید کرده است که «با توجه به اینکه فصل سیلاب را داریم حتما هیرمند آورده آبی خواهد داشت، بنابراین باید از طریق دیپلماسی و کمیساریای آب پیگیری شود که حق‌آبه را دریافت کنیم، در غیر این صورت ما دچار مشکل خواهیم شد.»

اخیرا، رئیس دولت ایران، وزیر خارجه و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و کاردار ایران در کابل را مامور پیگیری حق‌آبه هیرمند کرده است. آقای قمی در دیدارهای اخیر با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در مورد حق‌آبه ایران و مدیریت آب هیرمند و جلوگیری از هدر رفتن آب گفتگو کرده است.

این اظهارات غیرانسانی در حالی از سوی نماینده زابل مطرح شده که با توجه به روی کار آمدن طالبان، جان بسیاری از مهاجران در افغانستان در خطر است و جمهوری اسلامی نیز در سال‌های اخیر هیچگونه اقدامی جهت گرفتن حق‌آبه شمال بلوچستان نکرده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*