بخشی از سخنان مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان: مشکلات کشور با سخنرانان و مداحان حل نمی‌شوند

رسانک/ مولوی عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱، زاهدان، با بیان اینکه مشکلات کشور از طریق سخنرانان، مداحان و مقامات قضایی، امنیتی و نظامی حل نمی‌شوند، «گفتگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد و مخالفان» را راه برون‌رفت از مشکلات و بحران‌های جاری در کشور دانست.

وی افزود: راه برون‌رفت از مشکلات، سرکوب و اعدام نیست

«حاکم باید بیدار باشد و نگاهش تنها به یک گروه و قشر نباشد. حاکمی که به داد مردم نرسد، مسئولیت و گناهش نزد الله تعالی سنگین است.»

مولوی عبدالحمید در خصوص اعتراضات مردم خاطرنشان کردند:‌ «امروز در کشور ما اعتراضات زیاد شده است و اضطراب و استرسی در بین مردم به وجود آمده است. این‌ها همه از مشکلاتی است که در کشور به وجود آمده و از آن جمله، فقر و گرسنگی است. پول مردم بی‌ارزش شده است و درآمدها کفاف نمی‌کند. این مسئله مردم را به اعتراض کشانده است. مردم خواهان آزادی هستند و آزادی لازم را ندارند. اگر اعتراض کنند با مشکلات مواجه می‌شوند و انتقاد هم تبعاتی برای آن‌ها دارد. نویسندگان، سیاستمداران، زنان و جوانان، همه به نوعی مشکل دارند و فریاد می‌زنند.

کار مداحان چیز دیگری است؛ برای حل مشکلات به مغزهای متفکر نیاز داریم

امام جمعه زاهدان با تأکید بر اینکه «راه‌حل برون‌رفت از این اختلاف داخلی، مذاکره و گفت‌وگو و تغییرات ژرف است»، افزود: «مردم تغییرات بزرگی در زمینه‌های مختلف می‌خواهند. این مشکلات علاج و راه‌حل دارد. دید وسیع می‌خواهد. به صراحت بگویم این مسئله با قوه قضائیه و مقامات و مسئولان امنیتی و نظامی حل نمی‌شود. نه ائمه جمعه و علما می‌توانند این مشکل را با وعظ و تبلیغ حل کنند نه مسئله با مداحان حل می‌شود. مداحان، شعرا و ادبا کار دیگری دارند. اینجا نیاز به مغزهای متفکر و اندیشمندان است. تغییراتی که خواست ملت است باید حاصل شود.»

کسانی که مکی را “ضرار” می‌نامند، بدانند چه می‌گویند

مولوی عبدالحمید در ادامه با اشاره به سخنان توهین‌آمیز محمدجواد لاریجانی مبنی بر تشبیه مسجد مکی به “مسجد ضرار”، گفتند: «بنده‌خدایی مسجد مکی را ضرار نامیده بود. سبحان‌الله! تعجب کردیم که چگونه کسی ادعای مسلمانی داشته باشد و خانۀ خدا را ضرار بگوید. مسجدی که در مدینه منافقان ساختند و پایگاهی علیه حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دین اسلام بود، آن حضرت خود آن را مسجد ضرار نگفتند و حتی گفتند از سفر که برگردند در آن نماز می‌خوانند تا اینکه آیه نازل شد که این مسجد در مخالفت خدا و رسول ساخته شده است.»

امام جمعه مرکز بلوچستان افزود: اینجا به انسانیت فکر می‌شود. کسی که مسجدی را که با تقوا بنا شده، ضرار می‌نامد، جواب خدا را چه می‌دهد؟ امیدواریم کسانی که حرف می‌زنند، بدانند چه می‌گویند.»

ایشان با گلایه از احضار مولوی محمدحسین گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت، گفتند: «مولانا گرگیج، تجربیات بزرگی در تفسیر دارند و هزاران شاگرد از ایشان فیض حاصل کرده‌اند و از علمای فهیم و برجسته و دلسوز کشور است. ایشان ناصحانه صحبت می‌کند و تخریب نمی‌کند. در بسیاری از جاهای دنیا این حرف‌های ناصحانه تشویق می‌شوند. حالا ایشان به خاطر اینکه بعد از یک سال نماز داده‌اند، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*