بازداشت بیش از صد شهروند بلوچ در زاهدان/ احراز هویت ٢١ شهروند بازداشت‌شده/ زخمی شدن یک شهروند در پی تیراندازی نیروهای نظامی 

به گزارش رسانک، در پی بازداشت های کور و فله ای نیروهای امنیتی و نظامی که از ١١ دی ماه ١۴٠١ آغاز و تا امروز ١۴ دی ماه ادامه داشته بیشتر از یکصد شهروند بلوچ بازداشت شده‌اند. 

با توجه به گستردگی بازداشت ها تاکنون هویت ٢١ شهروند بازداشت شده محرز گشته است:

١_ “علی اکبر کبدانی”، ١٩ ساله فرزند لعل محمد

٢_ محمد براهویی

٣_ الیاس ریگی پورکریمی (براهویی) 

۴_ نعمت‌الله سرگلزایی

۵_علی براهویی

۶_ یاسین ارباب، ١٨ ساله

٧_ بلال (یاسر) توتازهی، ١٧ ساله

٨_ احسان ایدون، ١۴ ساله

٩_ بنیامین کوهکن، ١۶ ساله، فرزند حمیدرضا

١٠_ الیاس کوهکن، ١٩ ساله فرزند حمیدرضا

١١_ محمد گرگیج، ١٨ ساله

١٢_ اسحاق ریگی،٢٣ ساله فرزند محمد

١٣_ کریم کشانی

١۴_ سعید (فامیلی نامشخص)

١۵_ احسان سرگلزایی 

١۶_ منصور سارانی

١٧_ احسان رخشانی،١٧ ساله فرزند عبدالقادر 

١٨_ مهدی نارویی، ٢٠ ساله 

١٩_ عارف (فامیلی نامشخص) 

٢٠_ عزیز شه بخش فرزند مهیم

٢١_ عبدالخالق شه بخش 

طی ٧٢ ساعت گذشته این بازداشت های فراقانونی از مناطق مختلف شهر زاهدان از جمله بازار مشترک، خیابان کوثر، بعثت، پارک کودک، پارک سیداحمد، شیرآباد، کریم آباد، کشاورز، روستای سیادک و… انجام شده اند. 

طبق این گزارش و به گفته شاهدان عینی، نیروهای نظامی و امنیتی با استفاده از خودروهای شخصی و اتوبوس و تیراندازی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان و جوانان در سطح شهر زاهدان نموده اند. 

رسانه‌های حکومتی افراد بازداشت شده را “ارازل و اوباش، سارق مسلح، اتباع بیگانه و تیم ضد امنیتی” معرفی کرده‌اند در صورتی که این افراد اکثر نوجوانان و جوانانی هستند که شهروند عادی بوده و بسیاری از آنان در حال دستفروشی و کار روزمره خود بوده‌اند. 

گفتنی است نیروهای نظامی همزمان با بازداشت گسترده شهروندان در زاهدان اقدام به تیراندازی نموده اند که دستکم یک نفر مجروح شده است.

از هویت این شهروند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.

پس از روی کار آمدن “محمد کرمی” عضور سابق شورای تامین و فرمانده سپاه جنوب شرق کشور به عنوان استاندار، بازداشت و سرکوب شهروندان بلوچ افزایش پیدا کرده که نشان می دهد رژیم جمهوری اسلامی ایران با اینگونه بازداشت ها در تلاش برای خاموش کردن صدای انقلاب و اعتراضات سراسری در بلوچستان است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*