مولوی عبدالحمید: طالبان، آب را بر شمال بلوچستان باز خواهد کرد/ چرا هیچ کس نصایح من به طالبان را نمی‌بیند؟!

رسانک/ مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مرکز بلوچستان، شهر دُزاپ و پرنفوذترین شخصیت اهل تسنن در تازه‌ترین اظهاراتش در توضیح چرایی تبریکش به طالبان گفت “طالبان فعلی با قبل تغییر کرده است. اینها طالبان بیست سال قبل که مدتی در افغانستان حکومت کردند، نیستند”.

مولوی عبدالحمید در پاسخ به انتقادات از پیام تبریکش گفت: “صحبت من این است که تحولی حاصل شده و من هم که تبریک گفتم، اگر متن تبریک را بخوانید، نصیحت‌های من را می‌بینید. نصیحت‌هایی درباره رعایت حقوق بشر، توصیه به رعایت حق زنان و توصیه به حفظ حقوق ملت و دیگر مسائل که متأسفانه هیچ‌کس آنها را نگاه نمی‌کند و فقط بحث تبریک را می‌بینند”.

به گفته مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، “طالبان متحول شده و دیگر طالبان بیست سال پیش نیستند. الان چیزهای امیدوار‌کننده زیادی وجود دارد؛ از‌ جمله کشت خشخاش را ممنوع اعلام کرده‌اند و ان‌شاءالله مسئله کم‌آبی حل خواهد شد و آب هیرمند به سمت ایران آزاد می‌شود. همین‌طور مسئله زنان حل می‌شود و دیگر مشکلاتی نیست. اینها پذیرفتند که زن‌ها دانشگاه بروند و تحصیلات عالیه داشته باشند. دختران به مدارس بروند و پذیرفته‌اند که زنان هم در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و آنها هم در ادارات استخدام بشوند”.

وی همچنین به احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود توصیه کرد راه مذاکره را در پیش بگیرد و گفت: “او هم نمی‌تواند مقاومت کند. من مطمئن هستم که نه او و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مقابل اینها مقاومت کند. ایشان یک فرد جوان است و پدرش هم جزء کسانی بود که در زمان تجاوز شوروی سابق به افغانستان جهاد کرد و با آنها جنگید. بهترین راه این است که بیایند و بنشینند با مذاکره و گفت‌وگو مسئله را حل کنند”.

پیشتر مولوی عبدالحمید بازگشت همسو با برخی از مقام های دولتی ایران، طالبان را “جنبش اصیل” خوانده‌ بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*