بندر جاشک (جاسک) از سوی جمهوری اسلامی پیش‌فروش شد

به گزارش رسانک به نقل از آواتودی، سفیر خلافت اسلامی خامنه‌ای در دهلی‌نو طی اقدامی پیشدستانه تمایل خامنه‌ای به واگذاری بندر جاسک به دولت هند را به مقامات این کشور اعلام کرد.

علی چنگی، سفیر جمهوری اسلامی در هند هفته گذشته طی کنفرانسی به دهلی‌نو پیشنهاد داده علاوه بر سرمایه‌گذاری در بندر جاسک ایران، از آن به عنوان پایگاه ذخایر استراتژیک نفت و برای احداث خط لوله مستقل گاز استفاده کند.

نشریه اکونومیک‌تایمز هند نوشت: این پیشنهاد توسط سفیر جمهوری اسلامی در جریان یک میزگرد در مورد روابط جمهوری اسلامی و هند مطرح شده است. این میز گرد در هفته جاری و از سوی بنیاد «تیلوتاما» در هند برگزار شد.

وب‌سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود با تایید این خبر اعلام کرد دهلی نو می‌تواند با سرمایه گذاری در بندر جاسک از آن به عنوان یک پایگاه ذخایر راهبردی نفت استفاده کند و با احداث خط لوله گاز نیاز روز افزون خود را به انرژی تامین کند.

علی چگنی همچنین پیشنهاد داد که هند می‌تواند پروژه‌های ساخت کارخانه‌های پتروشیمی و کودشیمیایی را در منطقه آزاد تجاری چابهار چه به صورت مستقل یا همکاری با شرکت‌های ایرانی اجرا کند.

استفاده از عبارت “مستقل” در مورد بهره‌برداری دولتی خارجی از منابع عمومی و ثروت همگانی می‌تواند بیانگر تکرار آنچه باشد که جمهوری اسلامی پیشتر به عنوان “قرارداد راهبردی ٢۵ ساله با چین” منتشر کرده بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*