گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره کشتار کولبران و سوختبران در ایران

به گزارش رسانک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود به شورای حقوق بشر که روز پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۰، منتشر شده بر ادامه سرکوب،‌ کشتار و زندان معترضان،‌ مخالفان و اقلیت‌ها از سوی حکومت ایران تاکید کرده است.

این گزارش به موارد و پرونده‌های متعدد زندانیان سیاسی و حقوق بشر و فشار حقوقی و قضایی و امنیتی به آن‌ها و خانواده‌هایشان اشاره کرده و نگرانی و درخواست دبیرکل سازمان ملل برای توقف آن را مورد اشاره قرار داده است.

در گزارش گوترش نوشته شده که سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶۰ کولبر در مناطق محروم و ده سوختبر در بلوچستان و سیستان در اسفندماه کشته شدند.

گوترش از حکومت ایران خواسته برای بهبود اوضاع حقوق بشر به اقداماتی از جمله لغو مجازات اعدام، رعایت موازین دادرسی عادلانه، تحقیق مستقل و موثر در زمینه به کارگیری نیروی سرکوب مرگبار در زمان اعتراضات، رفع تبعیض و پیوستن به کنوانسیون منع همه موارد تبعیض علیه زنان بپردازد.

این گزارش با ارجاع به سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد به موضوع شیوع کرونا در زندان‌ها و کمبود امکانات بهداشتی اشاره کرده و در زمینه مرخصی ندادن به برخی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی انتقاد کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در این زمینه متذکر شده که اعمال و رفتاری که در گزارش حاضر شرح داده شده، در صورت اثبات، می‌تواند هم به مسئولیت دولت و هم به مسئولیت کیفری فردی مربوط باشد.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت متعهد به قوانین و تعهدات بین‌المللی حقوق بشر، مسئول اعمال منتسب به خود در زمینه نقض تعهدات بین‌المللی خواهد بود.

گوترش نوشته به نظر می‌رسد نقض حقوق بشر و جنایات، بخشی از سیاست «ساکت و دلسرد کردن» مخالفت سیاسی باشد.

گزارش منتشر شده در بخش‌های دیگر به وضعیت سلامت و بهداشت،‌ کاهش استانداردهای زندگی، نقض حقوق اساسی تشکل‌ها‌ی غیردولتی، حق مسکن، حق آموزش و همچنین آموزش به زبان محلی می‌پردازد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*