سفردرمانی شهروندان مناطق مرزی شستون (سراوان) به پاکستان

به گزارش رسانک، “ملک‌فاضلی” عضو مجلس ایران از شستون، با اشاره به معضل کمبود پزشک در استان، از سفر ساکنان مناطق مرزی شهرستان شستون برای درمان به پاکستان خبر داد.

نماینده مردم سراوان فاصله نزدیک مناطق مرزی شستون با روستاهای پاکستان، کمبود پزشک در منطقه و سهولت دسترسی به مراکز درمانی پاکستان را از عوامل عمده سفردرمانی شهروندان ناحیه مرزی این شهرستان به پاکستان عنوان کرد.

ملک‌فاضلی گفت: با توجه به فاصله ۲۵۰ کیلومتری شستون از مرکز استان، مردم بالاجبار برای دسترسی به پزشک از راه‌های فرعی بین شستون_واش رفت‌و‌آمد می‌کنند. میزان تصادفاتی که در این منطقه اتفاق می‌افتد بسیار بالاست و در سال‌های گذشته چندین تصادف منجر به مرگ و معلولیت دائم را در این محور شاهد بودیم.

وی فوت بسیاری از بیماران را در حین مسافرت برای دسترسی به پزشک در محور شستون_دزاپ، تأیید کرد.

ملک‌فاضلی با بیان اینکه سرانه پزشک در شستون دو پزشک به ازای هر ۱۰هزار نفر است، عنوان کرد: “همین سرانه دو پزشک هم ناپایدار است و پزشکان حضور دائمی در این مناطق ندارند. همچنین در چند سال گذشته، مراکزی که باید سه پزشک در آن مستقر باشد؛ در ۸۰ درصد مواقع تنها یک پزشک داشته‌اند.”

ملک‌فاضلی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی پزشکان به شهروندان این نواحی انجام تکلیف نیست بلکه صرفاً رفع تکلیف است، گفت: “وزارت بهداشت اعلام می‌کند منطقه‌ای ۴ پزشک دارد اما در این اعداد اشاره‌ای به کیفیت و دسترسی پزشک نمی‌شود. این پزشکان ۴ ساعت می‌آیند، سر می‌زنند و برمی‌گردند.”

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از کمبود پزشک و خالی بودن درمانگاه‌های مناطق مرزی استان از پزشک، جذب بیشتر دانشجوی پزشکی، گزینش نیروی پزشکی با استناد به نیاز منطقه و اخذ تعهد محضری جهت خدمت در همان منطقه، ایجاد انگیزه برای پزشکان جهت خدمت در مناطق محروم، احداث دانشگاه علوم پزشکی و ایجاد سهمیه پزشکی برای شهرستان‌های تابعه هر ناحیه را از راهکارهای جبران کمبود پزشک برای این مناطق عنوان کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*