برداشت های غیر اصولی آب باعث بحران در دشت های میناب شده است

به گزارش رسانک، در حال حاضر حدود سه هزار حلقه چاه در میناب وجود دارد که با برداشت های غیراصولی باعث بحران در دشت های این شهرستان شده است.

در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان میناب با حضور مدیران صنعت آب استان هرمزگان و جمعی از نمایندگان کشاورزان و باغداران برگزار گردید.

هوشنگ ملایی مدیر شرکت آب منطقه ای هرمزگان در این جلسه با اشاره به برنامه های شرکت آب منطقه ای اظهار داشت: ساماندهی و بهسازی کانال های آبیاری به لوله ، اجرای سیستم تحت فشار ( در قدم اول ۲۵۰۰ هکتار برای شمال دشت میناب) و ساماندهی باغات مرکزی (۲۰۰۰ هکتار از باغات میناب ) از برنامه های در دست اقدام جهت تامین آب کشاورزی شهرستان میناب می باشد.

ملایی بیان داشت : در راستای اصلاح الگوی کشت برنامه ای در دست تدوین می باشد که کشاورزان را ملزم به کاهش بیست درصدی سطح زیر کشت می نماید و با رعایت آن هفتاد و پنج درصد در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

وی افزود : با توجه به خشکسالی های پی در پی و طولانی حداقل برداشت را از سد میناب داشتیم و همچنین چاه‌های آب شرب نیز خاموش نموده و در جهت تامین آب شرب خود شهرستان میناب تدارک دیده شده است.

هوشنگ ملایی با بیان اینکه با توجه به تغییرات کیفی در آینده نمی شود از آب زیرزمینی استفاده کرد ، افزود : احداث سد سرنی جهت تامین آب شرب شهری ، روستایی و صنعت شهرستان میناب از منابع آب سطحی برنامه ریزی شده است.

وی همچنین بیان داشت : سد زرانی نیز یکی دیگر از طرح ها است که با ظرفیت سی میلیون متر مکعب با هدف تغذیه دشت های کریان و تلنگ و رفع بخشی از خشکسالیهای منطقه پیش بینی شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*