بلوچستان و سیستان با بیش از ۱۴۱ هزار بازمانده از تحصیل

رسانک/ وجود بیش از ۱۴۱هزار بازمانده از تحصیل، استان بلوچستان و سیستان را در صدر آمار بازماندگان از تحصیل در سطح کشور قرار داده است.

“ملک‌فاضلی” عضو مجلس ایران، کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی، وضعیت معیشتی، بعد مسافت و راه‌های ارتباطی نامناسب را از دلایل اصلی آمار بالای بازماندگان از تحصیل در استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آمار بازماندگان از تحصیل در شستون (سراوان) روند رو به رشدی دارد و همه ساله بر تعداد بازماندگان از تحصیل افزوده می‌شود، گفت: “برای کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش باید چاره‌اندیشی شود و معلمان حق‌التدریس و نهضتی‌ها جذب شوند تا این مشکلات به حداقل برسد.”

این عضو مجلس افزود: در مناطقی از ایران آنقدر فضای آموزشی ساخته شده که بلااستفاده مانده است و در جاهای دیگر به دلیل نبود فضای آموزشی با وجود دانش‌آموزانی با هوش فوق‌العاده که در مناطق صفر مرزی رتبه دو کنکور دانشگاه سراسری را کسب می‌کنند، امکان تحصیل وجود ندارد.

گفتنی است که پیشتر “رخشانی” مدیرکل آموزش و پرورش بلوچستان و سیستان، شرایط اقتصادی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی را از عوامل تاثیرگذار در آمار بالای بازماندگان از تحصیل در استان عنوان کرده و گفته بود: “سرانه فضای آموزشی در بلوچستان و سیستان یک میلیون و ۲۰۰هزار متر مربع از سرانه فضای آموزشی ایران پایین‌تر است.”

رخشانی همچنین از کمبود نیروی انسانی به تعداد ۱۲۰۰۰ معلم همزمان با افزایش شمار دانش‌آموزان در استان خبر داده بود.

طبق آمار اداره کل آموزش و پرورش استان، ۷۱ درصد مدارس بلوچستان و سیستان در روستاها و مناطق عشایری قرار دارند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از آموزش مجازی، زیرساخت‌های لازم برای این نوع آموزش در مناطق روستایی و عشایری وجود ندارد و اکثر دانش‌آموزان از امکانات آموزش مجازی محروم هستند.

محروم بودن بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز از تبلت و گوشی هوشمند، عدم دسترسی به شبکه اینترنت در بسیاری از نقاط استان و وضعیت معیشتی نامناسب خانواده‌ها برای تهیه گوشی هوشمند و هزینه اینترنت از مهمترین مشکلات آموزش مجازی در سطح استان است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*