ادامه تبلیغات مسموم, دروغین و ضدبلوچ جمهوری اسلامی از تلویزیون من و تو

اخیرا برنامه  “اتاق خبر با پوریا زراعتی” تلویزیون من و تو تحت عنوان “عروس‌های ایرانی داعش” با هدفمندی خاصی برنامه ای را نشان داد که برای بنده که دهها سال است مسائل بلوچستان را از نزدیک دنبال می کنم, کاملا مشخص است این برنامه که معلوم نیست توسط چه اشخاص یا نهادی تهیه شده و در اختیار تلویزیون من و تو گذاشته شده؛ دقیقا در راستای تبلیغات مسموم جمهوری اسلامی بر علیه اهل سنت ایران و بخصوص بلوچ ها و کردها است.

اینگونه به نظر می رسد که این برنامه احتمالا توسط خود عوامل رژیم در سوریه و در یکی از کمپ های اسرای داعش تهیه شده زیرا ظاهرا اصل برنامه به زبان عربی سوریه ای بوده. در این برنامه دو زن ظاهرا داعشی شرکت داشتند. یک زن کرد که بخشی از صورت او نشان داده شد و مشخصا لهجه کردی داشت.

اما زن کاملا پوشیده دیگری نشان داده شد که صورت او صد در صد پوشیده بود و یا خودش به زبان سلیس فارسی بدون ذره ای لهجه صحبت می کرد. از آن جایی که حتی ذره ای از صورت این زن به اصطلاح بلوچ  نشان داده نشده است؛ مشخص نیست که فایل صوتی یا صدای سلیس فارسی از خود این زن (که هویت واقعی او مشخص نیست) بوده یا بعدا صدای سلیس و روان فارسی بر روی فیلم تبلیغاتی سوار یا مونتاژ شده تا نشان دهد که مثلا خود همین زن دارد صحبت می کند.

هستند دختران یا زنان سنتی یا مذهبی بلوچ که بنا به دلایل مختلف از جمله فقر, نبود دبیرستان یا تعصب مذهبی تحصیل را بعد از پایه ابتدایی ترک می کنند و ممکن است با یک فرد مذهبی ازدواج کنند و ممکن است آن فرد مذهبی به داعش بپیوندد و ممکن است همسر خود را نیز به سوریه ببرد. اما داشتن چنین لهجه سلیس فارسی برای چنین زنی که ظاهرا “ضدایرانی” هم است, غیر ممکن می باشد. در نتیجه به ضِرس قاطع می توان گفت که حداقل این بخش از این به اصطلاح تله تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه کُرد و بلوچ ساختگی و مونتاژ است تا تصویر ضد سنی در این سریال ساختگی با حضور کرد و بلوچ کامل شود.

جمهوری اسلامی همواره تلاش می کند تا ظلم و ستم و تبعیض بر علیه کرد و بلوچ را توجیه بکند و بگوید که اینان دشمنان ایران و ضد شیعه هستند و برای این کار تبلیغاتی از عوامل خود در رسانه های فارسی زبان نیز استفاده می کند.

در دی ماه سال ٩۷ شبکه من و تو در برنامه ای بنام “چاقی اجباری دختران در آفریقا” آن را به بلوچستان ربط داد و توهین های بسیار زشت, نژادپرستانه, کاملا نادرست و سخیفی بر علیه مردم بلوچ مطرح کرد که باعث تقبیح و محکوم کردن آن توسط بلوچها و همچنین طرح شکایت بر علیه تلویزیون من و تو در لندن شد.

بعد از آن این تلویزیون بنده را هم برای همیشه بایکوت کرد. گویا ضدبلوچ بودن در ذات این شبکه است و در راستای تبلیغات ضدبلوچی خویش بدون رعایت اصول ژونالیستی و راستی آزمایی ادعاهای مطرح شده هر نوع دروغی بر علیه بلوچها را قی کرده و بالا می آورد.

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*