طرح غیرکارشناسانه انتقال آب هلیل رود به شمال کرمان زندگی ساکنان جازموریان را تهدید می کند

به گزارش رسانک، در هفته های اخیر بار دیگر مطرح کردن طرح انتقال آب هلیل رود به شمال استان کرمان نگرانی بسیاری برای مردمان ساکن در جازموریان و منطقه رودبار زمین که بلوچ هستند را در پی داشته است.

این طرح غیرکارشناسانه که با عدم برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن عواقب سرانجامِ آن باعث خشک شدن کامل منطقه جازموریان و از بین رفتن کشاورزی خواهد شد.

گفتنی است که رژيم جمهوری اسلامی ایران و برخی افراد تندرو در داخل استان کرمان می خواهند با اجرای آن، آب مورد نظر را برای مصارف صنعتی در شمال استان کرمان استفاده کنند.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان از سال ۹۳ آغاز شد و پیش‌بینی شده بود پنج ساله به پایان برسد. اما با اعتراض‌های متعدد کشاورزان و ساکنان منطقه، این طرح متوقف شده است.

در هفته های اخیر، اقشار مختلف جامعه با روش های گوناگون مخالفت و اعتراض خود را با این طرح ابراز کرده اند.

این اعتراضات در قالب کمپین‌های متفاوتی توسط مردم بلوچ و ساکن در منطقه رودبار زمین پیگیری می‌شود. آنها معتقدند این طرح باعث نابودی کامل تالاب جازموریان و کشاورزی منطقه می‌شود.

به گفته فعالان محیط زیست، خشک شدن تالاب جازموریان می‌تواند در بارور شدن ابرها اختلال ایجاد کند و چرخه بارندگی در این استان را کاهش دهد.

در همین رابطه مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: ”نگرانی مردم جنوب کرمان بیشتر از خشک‌ شدن تالاب جازموریان است که می‌گویند با طرح انتقال آب از هلیل‌رود این تالاب خشک و کانون ریزگرد می‌شود.“

در حالی که زینی وند استاندار کرمان در گفتار نسبت به مساله انتقال آب هلیل‌رود عقب نشینی کرده است، اما وزارت نیرو سکوت کرده و تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است.

دور جدید اعتراض به طرح انتقال آب هلیل رود وارد سومین هفته خود شده است و به جز عقب‌نشینی کلامی استاندار هیچ واکنشی را به همراه نداشته است.

فعالان محیط زیست در تجمعی اعتراضی که پلاکاردهایی را در دست داشتند از مسئولان اقدام عملی طلب کردند تا این‌بار مانند زمان استانداری رزم‌حسینی فقط به گفتار درمانی بسنده نشود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*