نه به تقسیم بلوچستان و سیستان

به گزارش رسانک به نقل از رادیو زمانه، پنج‌شنبه ششم آذر کاربران ایرانی در توییتر با استفاده از هشتگ #نهبهتقسیم_بلوچستان به طرح تفکیک استان بلوچستان و سیستان به چهار استان اعتراض کردند.

از عمده دلایل مخالفت با این طرح تغییر بافت جمعیتی، عمیق‌ تر شدن شکاف تبعیض و نگرانی از حذف نام «بلوچستان» است.

طرح تفکیک استان بلوچستان و سیستان به چهار استان، چهارشنبه ۲۸ آبان در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد.
اگرچه این اولین بار نیست که موضوع تفکیک استان بلوچستان و سیستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌ های ایران مطرح می‌شود، اما هر بار به دلیل مخالفت گسترده مردم، فعالان مدنی و نمایندگان استان مسکوت مانده است و آخرین مورد آن سال ۱۳۹۷ بود.

اکنون بعد از دو سال این طرح مجددا بدون ارائه هیچ‌ گونه جزئیاتی و در حالی که معین‌الدین سعیدی، نماینده چهبار گفته بود هنوز کارشناسی‌ های لازم بر روی طرح صورت نگرفته، در مجلس اعلام وصول شد.

استان بلوچستان و سیستان یکی از استان‌ های محروم با شاخص توسعه انسانی بسیار پایین است، از این‌رو یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های مخالفان این طرح، علاوه بر تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی این استان، افزایش تبعیض‌ در برخی مناطق است.

کاربران در توییتر با استفاده از هشتگ «#نهبهتقسیم_بلوچستان» مخالفت خود با این طرح مجلس را نشان دادند و این هشتگ با بیش از ۶۳ هزار توییت، به ترند اول در توییتر فارسی تبدیل شد.

کاربران در توییت‌ هایشان از اهمیت فقرزدایی، تقسیم عادلانه ثروت در کشور، تجربه شکست خورده تفکیک بخش‌ هایی از استان بلوچستان و سیستان در گذشته و استفاده از نیروهای بومی برای سمت‌های مهم پرداختند.

خلیل‌الله بلوچی، از فعالین مدنی بلوچ نوشت:
«ما پیشرفت سیستان و بلوچستان را در تقسیم آن نمی‌بینیم، اگر هر شهر یک استان شود، تا سرمایه‌ها برابر تقسیم نشوند و مدیر کارآمد نباشد، همین فقر است و همین محرومیت!

فرزین کدخدایی، از دیگر فعالین بلوچ به تقسیم ناعادلانه ثروت و منابع اشاره کرد:
«بجای تقسیم بلوچستان،ثروت و منابع و یا حداقل آب را تقسیم کنید!

فقدان آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط استان بلوچستان و سیستان حتی افت فشار و قطعی‌های مکرر آب در شهر دُزاپ به عنوان مرکز استان، از جمله مهم‌ترین مشکلات این استان محروم است. الله‌بخش ریگی، رئیس گروه تحقیقات هواشناسی بلوچستان دوم خرداد سال جاری اعلام کرد ۶۱ درصد از گستره این استان برابر با ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

اما علاوه بر خشکسالی، بزرگ‌ترین استان ایران از مشکل عدم لوله‌کشی آب رنج می‌برد. به گفته نماینده بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، تنها ۱۹ درصد از شهرستان مهمی مانند چهبار از نعمت شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردار است.
حدود سه هزار روستا در سطح استان فاقد شبکه آبرسانی هستند و به شکل سقایی اداره می‌شوند. در این میان حدود ۱۳۰۰ روستا هم به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

کاربری به نام تایگر نوشت:
«وقتی از مشکلات کشور می نالی و از وضعیت بلوچستان و سیستان بی‌خبری یعنی هنوز ، حد تبعیض و محرومیت را درک نکردی!

کاربر دیگری به نام آریاتس، از محرومیت شهروندان بلوچ و فقدان مدارک شناسایی نوشت:
«هموطن منتظر کارت ملی هستی ؟ ۳۰ درصد شهر ۳۰ هزار نفری زاهدان شناسنامه ندارند یعنی از کوچکترین حق شهروندی محرومند برای مظلومیت بلوچ فریاد میزنم

خرداد ماه سال جاری در حالی زمزمه طرح تفکیک استان بلوچستان و سیستان بار دیگر مطرح شد، کارزاری به نام «نه به تقسیم استان سیستان و بلوچستان» در وب‌سایت «کارزار» توسط مردم استان بلوچستان و سیستان شکل گرفت که تنها در مدت یک‌ ماه بیش از ۱۱ هزار نفر آن را امضا کردند.

در روزهای گذشته دادخواستی دیگری که مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار بود در مخالفت با اعلام وصول طرح تقسیم استان بلوچستان و سیستان شکل گرفت.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*