خبرنامه رسانک – اکتبر ۲۰۲۰

۱_در تاریخ ۸ مهر ۹۹ ماموران اطلاعات سپاه سه تن از معتمدین بلوچ شهرستان گِه به نام های حاجی کریم بخش زین الدینی ،محمود جنگی خان و عبدالله جاوشیری را بدلیل عدم همکاری برای پیدا کردن چند متهم، بازداشت کردند.

۲_ در تاریخ ۹ مهرماه ۹۹ یک نیروی مرزبانی به نام بهروز هراتی مقدم، بر اثر انفجار مین های کارگذاری شده توسط سپاه پاسداران در مرز شهرستان شستون کشته شد.

۳_ در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۹۹ ماموران امنیتی بایورش به منزل سالم جدگال در شهرستان چهبار، وی را بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

۴_ حکم اعدام سه شهروند بلوچ در زندان کهنوج با نام‌های علیم، یوسف و پرویز شهدوستی را به اتهام درگیری با نیروهای نظامی صادر شد.

۵_ حافظ عبدالله ملازهی مدیر حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون در شهرستان سرباز با تماس تلفنی اداره اطلاعات دزاپ، بدون ارائه توضیحات به آن اداره احضار شد.

۶_ در تاریخ ۱۸ مهر ماه ۹۹ سه شهروند بلوچ که برای پیدا کردن گوسفندان به کوه رفته بودند توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر در شهرستان سب سوران بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. هویت این سه شهروند بلوچ عارف دامنی فرزند شهداد، الهداد دامنی فرزند دادمحمد و نظیراحمد دامنی فرزند آدم عنوان شده است.

۷_ در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۹۹ مفتی محمد قاسم قاسمی بدلیل انتقاد وی به حکم زندان مولوی کوهی (شش سال و چهار ماه) به اداره اطلاعات دزاپ احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

۸_ در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۹ ماموران مرصاد یک شهروند بلوچ به نام محسن لله زهی اهل روستای پشامگ از توابع شهرستان راسک را در نزدیکی مرز مورد ضرب و شتم قرار دادند که باعث از دست داده شدن بینایی یکی از چشمهایش شد.

۹_ در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۹ یک کودک بلوچ به نام “محمود رئیسی” فرزند ذاکر اهل روستای یعقوب زهی از توابع بخش پُلان شهرستان چهبار در آب هوٹگ غرق شد و جان خود را از دست داد.

۱۰_ در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام مهرشاد براهویی در زندان شهرستان قائن در استان خراسان جنوبی تحت اتهام حمل مواد مخدر اعدام شد.

۱۱_ در تاريخ ۲۴ مهرماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای دریابانی سیریک دو سوختبر بلوچ به نام های محمد رستم زاده فرزند ابراهیم و علی عاشوری نیا از اهالی گروگ از توابع شهرستان سیریک کشته و زخمی شدند. در این تیراندازی بدون ضابطه محمد رستم زاده در دم جان باخت.
مردم در واکنش به این تیراندازی ها در تاریخ ۲۵ مهرماه اقدام به بستن مسیر “گروگ” به “بنگلان” و آتش زدن لاستیک کردند.

۱۲_ در تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۹ نیروهای اطلاعات با لباس شخصی یک شهروند بلوچ به نام محمد خاکی زهی فرزند پیرمحمد را به ظن حمل مواد مخدر در محله هیزآباد شهرستان مئگس کشته و از محل متواری شدند.

۱۳_ در تاريخ ۲۵ مهرماه ۹۹ ماموران اطلاعات سپاه دو شهروند بلوچ به نام های “یاسر و نصرت روی” فرزند درمحمد را پس از ضرب و شتم قرار دادن بازداشت و اموال آنها را مصادره کردند. این شهروندان با وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شدند.

۱۴_ در تاريخ ۲۶ مهر ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام سهراب بلوچی اهل سرمیچ روبروی پاسگاه انتظامی شهر اسپکه ترور شد که باعث اصابت چندین گلوله به پای ایشان شد. آمبولانس حامل وی حین انتقال او به بیمارستان مورد حمله دوباره همان افراد گشت که با شلیک دوباره، جان باخت.

۱۵_ دستکم ده نفر از شهروندان بلوچی که در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۹۹ پس از حمله نیروهای نظامی به منازل و منڈی ھا با آنها درگیر شده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از آنها اعترافات جلوی دوربین گرفته شد.

۱۶_ در تاريخ ۲۶ مهرماه ۹۹ ماموران مرزبانی روتک شهرستان میرجاوه یک سوختبر بلوچ به نام داود رخشانی اهل “ریگ ملک” را با تیراندازی مستقیم کشتند.

۱۷_ در تاريخ ۲۶ مهر ماه ۹۹ یک طلبه حوزه علمیه سلمان فارسی شهر نگور به نام سعید بالار فرزند ابوبکر به اداره اطلاعات شهرستان گِه احضار و مورد بازجویی و تهدید بازداشت قرار گرفت. اتهام وی فعالیت مذهبی در فضای مجازی عنوان شده است.

۱۸_ در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۹ تیراندازی بدون ضابطه نیروی انتظامی در فلکه برق شهر گِه باعث زخمی شدن یک دانش آموز بلوچ به نام نورمحمد صلاحزهی فرزند علی از روستای “رونَگ” از ناحیه پا شد.

۱۹_ در تاریخ ۲۷ مهرماه ۹۹ خودروی یک سوختبر بلوچ به نام “مدوک” اهل شهرستان کسرکند بر اثر تعقیب و گریز ماموران انتظامی در لیردف از توابع شهرستان جاشک واژگون شد که راننده جان سالم بدر برد.

۲۰_ در تاريخ ۳۰ مهرماه ۹۹ منازل مسکونی مردم روستای منزل آپ از توابع “کورین” شهرستان دزاپ با پشتیبانی نیروهای امنیتی و نظامی به بهانه” اراضی ملی” تخریب شدند.

۲۱_ روز جمعه ۲ آبان ماه ۹۹ خودروی شهروندی بلوچ به نام عمران جشیره فرزند دادو اهل روستای “جماعت زهی” در دوراهی جادوزهی از توابع بخش پلان شهرستان دشتیاری مورد حمله افراد ناشناس مسلح قرار گرفت که باعث کشته شدن وی شد.

۲۲_ در تاریخ ۳ آبان ماه ۹۹ نیروهای نظامی پس از ناکام ماندن توقیف یک خودرو در میرجاوه به منزل راننده هجوم برده و باعث وارد شدن خساراتی به خودرو و منزل شدند.

۲۳_ در تاريخ ۳ آبان ماه ۹۹ نیروهای امنیتی در چهبار اقدام به ربودن و بازداشت خواهرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی ،به نام عبدالله آسکانی کردند.

۲۴_ در تاريخ ۳ آبان ماه ۹۹ یک سوختبر بلوچ به نام “ماهر سیاه خانی” در محور پهره به مئگس تصادف کرده و جان خود را از دست داد.

۲۵_ روز یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۹ نیروهای نظامی به سمت یک سوختبر بلوچ به نام نظر دهقانی فرزند گهرام اهل روستای “کهیر برز” از توابع شهرستان دشتیاری، حوالی روستای جکیگور که حامل گالن خالی بود تیراندازی کرده و وی را کشتند.

۲۶_ در تاريخ ۶ آبان ماه ۹۹ یک خودروی سوختبر بلوچ در محور ریگان به رحمت آباد واژگون شده و راننده آن جان خود را از دست داد. هویت راننده مشخص نیست.

۲۷_ در تاریخ جمعه ۹ آبان ماه ۹۹ یک سوختبر بلوچ به نام “محمدامین رئیسی”، ۱۷ ساله فرزند اسحاق اهل شهر “جالک” از توابع شهرستان شستون بر اثر تعقیب و گریز ماموران امنیتی و نتیجتاً واژگونی موتورسیکلت وی، کشته شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*