تقسیم بلوچستان به چهار استان را محکوم می‌کنیم

سید محسن دهنوی عضو هیئت رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۸ آبانماه ۱۳۹۹ از اعلام وصول طرح تفکیک “استان سیستان و بلوچستان” خبر داد.

طرح تقسیم بلوچستان به چهار استان سیستان، سرحد، بلوچستان و مکران ادامه‌ی سیاست‌های پیشین جمهوری اسلامی در جهت محو هویت ملی مردم بلوچ، ادغام کامل این منطقه‌ی استراتژیک در ایران، غارت و تاراج منابع غنی و منحصر به فرد آن، اسکان ملیون‌ها غیر بومی در سواحل دریای بلوچستان، تبدیل ملت بلوچ به یک اقلیت در سرزمین تاریخی آن‌ها و نیز استفاده از بلوچستان در جهت سیاست‌های شیعه‌گسترانه‌ی رژیم و ایجاد مزاحمت برای کشورهای عربی منطقه است.

هر وقت صحبت از تقسیم بلوچستان به چند استان به میان آمده است رژیم جمهوری اسلامی و کارگزاران منطقه‌ای آن محرومیت بلوچستان را به میان آورده و وسعت زیاد آن را دلیل محرومیت دانسته‌اند، اما تجربه‌های قبلی به خوبی نشان داده‌اند که مردم مناطق جدا شده از بلوچستان در زمان پهلوی به مراتب فقیرتر از مردم سرزمینِ مادر هستند.

حزب مردم بلوچستان این اقدام رژیم جمهوری اسلامی را محکوم نموده و از عموم مردم بلوچستان انتظار دارد که به خاطر حفظ سرزمین خود و عقیم گذاشتن این سیاست‌ بنیان برافکنانه مطابق منشور جهانی حقوق بشر و دیگر قوانین بین‌المللی عمل نموده و مقابل آن بایستند.

حزب مردم بلوچستان

نوامبر ۲۰۲۰

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*