ملخ‌ها؛ سوار بر بادهای منطقه‌ای به سمت بلوچستان

به گزارش رسانک، تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر موجب ایجاد طوفان‌های دریایی و افزایش بارندگی در منطقه حوالی شبه جزیره عربستان، هندوستان و کشورهای اطراف دریای بلوچستان شده و شرایط را برای حرکت جمعیت بزرگ ملخ‌ های صحرایی مهاجم از کشورهای کانون اصلی به سایر کشورها فراهم کرده است. در حال حاضر نیز با شدت گرفتن طوفان‌های دریایی پیش بینی می‌شود فاز جدیدی از ملخ‌های صحرایی به اقلیم بلوچستان وارد شود.

محمود چالاکی، معاون مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران در این رابطه گفت:
“گزارش‌های آب و هوایی نشان می‌ دهد در حال حاضر کشور عمان،‌ یمن، ‌شبه جزیره هند و کشورهای شاخ آفریقا به شدت درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند.”

وی ادامه داد: این ملخ‌ ها در حال حرکت از مناطق تابستانی به مناطق زمستانی در حاشیه دریاهای بلوچستان و سرخ هستند و در مسیر حرکت خود سوار بر باد به سمت بلوچستان خواهند آمد.

انتظار می رود اقلیم بلوچستان شامل مناطق رودبار زمین، گیاوان زمین و منطقه مکران درگیر فاز جدید هجوم ملخ‌ های صحرایی شوند.

چالاکی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از جمعیت ملخ‌ های مهاجم چقدر است، گفت: معمولا این فاز کمتر از فاز اصلی در ایران یعنی فاز بهاره است، اما با توجه به جمعیت بسیار بالای این آفت در کشورهای کانون، جمعیت ورودی به کشور کم نخواهد بود.

چالاکی تاکید کرد: خوشبختانه در سال گذشته بواسطه شرایط خاص ملخ‌ های مهاجم نتوانستند بیش از یک نسل در کشور تولید کنند که همین امر باعث ظهور جمعیت کمتری نسبت به سال 97 شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*