دلسوزان زبان بلوچی و تلاش برای حفظ این میراث گرانبها

رسانک/ به همت میرجان میر از پژوهشگران زبان بلوچی و در راستای توسعه فرهنگ و زبان بلوچستان کلاس های آموزش زبان بلوچی به صورت رایگان در چابهار برگزار می‌شود.

میران جدگال معروف به میرجان میر از پژوهشگران و اساتید زبان بلوچی درباره برگزاری این دوره از کلاس‌ها گفت: به منظور گسترش فراگیری زبان بلوچی اقدام به آموزش رایگان آن در شهرهای مختلف بلوچستان‌ کرده‌ام. 

وی افزود: برای آموزش زبان مادری ام به فرزندان سرزمینم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم چرا که این کار باعث آرامش درونی و رضایت من می‌شود زیرا زبان بلوچی یک زبان غنی و ارزشمند است و فرزندان این خاک باید آن را بیاموزند تا هویت و اصالت آنها حفظ شود.

این پژوهشگر زبان بلوچی تصریح کرد: ماندگاری زبان بلوچی در طول هزاره‌ها نشان از علاقه ی این ملت به زبان خود دارد و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند توجیه کننده‌ی این ماندگاری باشد. امروزه نیز ثابت شده که یکی از عوامل حفظ هویت یک ملت، وجود زبانی مستقل به نام آن است. یعنی هویت ملی و زبانی تا حد زیادی مکمل یکدیگرند.

در غرب بلوچستان و تحت حاکمیت حاکمان غیربلوچ با اینکه در قانون اساسی رژیم جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید و فراگیری زبان مادری حق مسلم ملل تحت ستم دانسته شده است اما هیچگونه تلاشی برای این مهم از سوی حاکمان انجام نمی گیرد. 

 گفتنی است این کلاس در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از ساعت ۴تا۶ عصر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چهبار واقع در محله گلشهر به صورت رایگان در حال برگزاری است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*