میراث نگاه فاشیستی رژیم به بلوچستان؛در حسرت تحصیل با بستر مناسب

رسانک/بلوچستان نامی به درازای تاریخ که در ایران امروز مترادف با محرومیت شده است و این محرومیت نه از عدم مدیریت که عامدانه و از روی عداوت توسط رژیم ایران بر ملت بلوچ تحمیل گشته است و از میان تمام محرومیت ها دردناک ترینش محروم کردن فرزندان و این خاک و بوم از آموزش و تحصیل هست.

در روزگاری که شاید اساسی ترین نیاز بشر تحصیل و آموزش می باشد، نوباوه گان بلوچ از بدیهی ترین حق خود به ناحق محروم گشته اند و آنهایی که این فرصت را پیدا کرده اند باید در اسفناک ترین شرایط و محیط آموزشی که هر آنچه غیر مدرسه میتوان نامش برد تحصیل کنند.

گاهی زیر سایه درختی یا اتاقکی کپری و یا اگر خوش شانس باشند در کانکسی که در تابستان بالای ۵۰ درجه،نه از وسایل سرمایشی خبریست و نه در زمستان از وسایل گرمایشی!
کودکانی که زیر دیوارها جان می دهند و در آتش چراغ نفتی خاکستر میشوند، این وضعیت بیشتر روستاها و حتی بعضی از شهرهای بلوچستان هست .

به گواه آمارهای حکومتی سرانه فضای آموزشی در برخی از شهرستان‌های جنوبی بلوچستان مثل دشتیاری کمتر از یک متر است، این در حالی‌ است که میانگین کشوری حدود 5 متر است و در مدارس سایر استانها ، خصوصا تهران از امکانات ویژه ای همچون بابای مدرسه، وسایل سرمایشی، آبخوری، سرویس بهداشتی، وسایل سمعی و بصری، سالن ورزشی و پنجره هایی رو به خورشید بهره می برند و‌لی در بلوچستان درحسرت آب و برق آن هستند و در وحشت تخریب گشتن آن ، همه اینها نشان از تبعیضی آشکار هست که بر ملت بلوچ روا داشته میشود .

بلوچستان با بیش از ۵۶۰ هزار نفر دانش آموز در پایه های مختلف تحصیلی با آمار رسمی خود حکومت ۸۰۰ هزار متر فضای آموزشی و ۱۲ هزار معلم کمبود دارد که در میان مدارس موجود بالغ بر ۷۰۰ مدرسه آن خشتی و گلی هست که به شدت نیاز به تخریب و بازسازی دارد و ۵۴۳ کلاس آن در کانکس برگزار میشود که عاری از حداقل امکانات میباشند و چند مدرسه ای سالم هم اگر هست به همت خیرین بوده که با وجود مشکلات پیش رو بنا شده هست و از نظر کادر آموزشی مجرب نیز در وضعیتی مشابه با سازه هایش قرار دارد که از نظر حکومت موضوعی بی اهمیت تلقی میشود.

همه این مشکلات و در کنار آن فقر تحمیلی که بر ملت بلوچ روا داشته شده باعث شده که بسیاری از فرزندان بلوچ از نعمت تحصیل محروم شوند و آنهایی که تا مقطع دبیرستان موفق به تحصیل میشوند نیز باید در رقابتی نابرابر در کنکور شرکت کنند که معمولا پایان دوره تحصیل آنها محسوب میشود.

بلوچستان نه تنها الان دچار محرومیت هست که با ترفندهای رژیم نقشه هایی برای ارث گذاشتن آن برای نسل های بعدی نیز هست.#دانشآموزانبلوچ #مدارسکپری_خشتی

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*