مشکل آب در بلوچستان و سیستان هر دو روز یک کودک قربانی می‌گیرد

✍🏻ثمانه قدرخان

طی دو هفته گذشته شش کودک ۲ تا ۸ساله در هوتگ‌ها و رودخانه‌های منطقه سیستان و بلوچستان غرق شده‌اند. مشکل نبود آب لوله‌کشی در این منطقه از کشور طی ماه‌های گذشته همواره از سوی فعالان بلوچ و مردم منطقه بارها مطرح شده است. حالا هوتگ‌ها به جای این که محلی برای تامین آب مردم و احشام آن‌ها در سیستان و بلوچستان باشند، استخر مرگ آن‌ها شده‌اند.

این کودکان زمانی که برای تهیه آب و یا شست‌وشوی البسه همراه مادران خود کنار رودخانه‌ها یا هوتگ‌ها (محل جمع شدن آب باران) می‌روند، سرگرم آب‌بازی یا کمک به مادران خود برای جمع‌آوری آب می‌شوند یا طعمه گاندوها، تمساح‌های پوزه کوتاه این منطقه شده یا در هوتگ‌ها غرق می‌شوند.

به گفته منابع محلی یحیی گرگیج و حسنی امرا دو ساله، فاطمه پا سه ساله، یسنا پادیان پنج ساله، علی اکبربشکار شش‌ساله و زینب پورغلامی هشت‌ساله، قربانیان دو هفته اخیر نبود آب لوله‌کشی در این منطقه‌اند. روستای شیخان کرگ بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری بیشترین قربانیان طی هفته‌های گذشته را داشته است.

به گفته مردم محلی طی ماه‌های اخیر ۲۴ کودک در سیستان و بلوچستان جان خود را به دلیل غرق شدن در رودخانه یا هوتگ‌ها از دست داده‌اند.

عقرب‌گزیدگی، حمله گاندوها یا تمساح‌های پوزه کوتاه و غرق شدن در آب رودخانه از عمده دلایل آسیب دیدن کودکان بلوچ طی سال‌های اخیر در این منطقه از جنوب ایران است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*