پیام شما؛ نبود اینترنت در روستاهای مختلف استان بلوچستان و سیستان سبب شده تا خیلی از دانش‌آموزان این مناطق به اپلیکیشن شاد برای ادامه تحصیل بصورت مجازی دسترسی نداشته باشند و تعطیلی مدارس و شیوع کرونا آنان را غمگین کرده است.

ضعیف بودن زیرساخت‌های مخابراتی، دسترسی نداشتن به اینترنت در بیشتر مناطق روستایی، مشکلات مالی خانواده‌ها، نداشتن گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت برای دانش‌آموزان، همراهی نکردن برخی خانواده‌ها و وجود مشکلات سیستمی در فراینده راه‌اندازی سامانه شاد از مهمترین مشکلات دانش آموزان بلوچستان و والدین آنان برای دسترسی به این سامانه است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.

زیرساخت‌های مخابراتی نظیر آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در برخی مناطق جنوب استان بسیار ضعیف است بطوریکه براساس آمارها کمتر از پنج درصد مردم استان بلوچستان و سیستان ارتباط کامل مخابراتی(اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت) دارند.

برخی روستاهای مناطق سخت‌گذر و کوهستانی گرگان گه، کاجہ کسرکند، تلنگ، پیرسهراب، زرآباد، هبودان چانف، توتان و مهمدان بنت و سفیدکوه حتی از آنتن دهی تلفن همراه هم محروم هستند و بهره‌مندی از اینترنت برای آنان آرزویی دست نیافتنی شده است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات 2 سال پیش در سفر به بلوچستان و سیستان وعده داده که پوشش کامل مخابراتی این استان را از پنج درصد فعلی به 25 درصد برساند، وعده ای که تاکنون عملی نشده است و مردم و به ویژه جوانان و دانش آموزان در این شرایط ویروس کرونا چشم انتظار اینترنت و یا حداقل تبدیل دکل های تلفن همراه روستایی به اینترنت پرسرعت 4G هستند.

چند تن از مدیران آموزش و پرورش مناطق بلوچستان و سیستان دلیل دسترسی نداشتن دانش آموزان به شبکه اجتماعی شاد را نبود اینترنت و از همه مهمتر فقر و درآمد اندک خانواده های دانش آموزان برای بهره مندی از گوشی تلفن همراه هوشمند عنوان کردند و توجه دولت برای ارتقا زیرساخت های تلفن و اینترنت و ورود خیران برای اهدا گوشی تلفن همراه و یا تبلت و لپ تاپ به دانش آموزان را خواستار شدند.

چنانچه خیران برای ساخت مدارس و استانداردسازی و تحویل نوشت افزار هم ورود نمی کردند بسیاری از دانش آموزان این مناطق باید در سرما و گرما در کلاس های کپری ادامه تحصیل می دادند.

عملکرد آموزش و پرورش در تحصیل اینترنتی و مجازی دانش آموزان در استانی نظیر بلوچستان و سیستان مورد انتقاد والدین است چرا که باید ابتدا برای تامین زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی چاره‌اندیشی و سپس دانش آموزان را برای نصب این شبکه اجتماعی تشویق می کردند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*