رنج بی پایان خانواده های صیادان بلوچ دربند دزدان دریایی سومالی

رسانک/ بیست و یک شهروند بلوچ از توابع شهرستان #چهبار و کُنرک در بهمن ماه ۱۳۹۳ جهت تامین مخارج زندگی با یک لنج صیادی راهی #سومالی شدند، لنجی که در نخستین روزهای خبر ربوده شدن سرنشینانش بهمراه کشته شدن برخی از آنها بخاطر تلاش برای رهایی از دست دزدان دریایی، مخابره شد.

در بین افراد مذکور دو برادر بنام شریف نوحانی و عبدالله نوحانی حضور داشتند که طبق گفته ی خانواده ایشان در همان نخستین سال برادر بزرگتر یعنی شریف نوحانی بخاطر تامین نشدن خواسته های مالی دزدان کشته شد و عبدالله نوحانی تا به امروز پس از گذشت ۴ سال در اسارت بسر می برد.

اگرچه در سال نخست بدون هیچ پشتیبانی توسط رژیم جمهوری اسلامی و دیگران نهاد و ارگان های مربوطه، خانواده نوحانی با گرفتن وام موفق به پرداخت ۲۰ میلیون تومان شد، اما طبق آخرین مکالمه صورت گرفته که یک سال نیز آن می گذرد شرط آزادی پسر دیگر در گرو تامین ۴۰۰ هزار دلار بیان گردیده است.

پدر این خانواده، یعقوب نوحانی نیز بدلیل کهولت سن و عدم توانایی اشتغال مجبور به تکدی گری شد. او پس از مدتی سکته کرد و جان خود را از دست داد.

نظر به دستگیری دو برادر و کشته شدن یکی از آنها که دستمزد صیادی آنها تامین کننده اصلی نیازهای اقتصادی خانواده مذکور بود وضعیت امرار معاش خانواده کلا دگرگون گشته و دچار وضعیت بسیار بدی شده است.

لازم بذکر است که پس از فوت پدر خانواده تنها منابع درآمد این خانواده یعنی یارانه و کمک‌ های ناچیز کمیته امداد نیز قطع می گردد.

در این مدت فعالان حقوق بشری در بلوچستان با راه اندازی پویشی برای نجات ملوانان اقدام کردند که با واکنش تند دولت حسن روحانی مواجه و متوقف شد.

پس از گذشت ۴ سال و چندماه از طرف رژیم جمهوری اسلامی هیچ گونه اقدام و رایزنی عملی جهت آزادی افراد مذکور صورت نپذیرفته است. این رفتار رژیم حکایت از نگاه فاشیستی دارد که نسبت به #ملت_بلوچ در طول این چهار دهه روا داشته است چرا که با استناد به گزارش خبرگزاری بلومبرگ که در سال ۹۴ منتشر شده است رژیم صرفا برای حکومت بشاراسد سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه می کند که در مواردی این هزینه به ۱۵ میلیارد دلار می رسد، هزینه های که میشد در راستای آزادی شهروندان بلوچ که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی هستند؛صرف شوند اما نگاه و سیاست مذکور باعث عدم به فعل رفتن این موضوع گردیده است.

شماره کارت خانواده اسیر دربند دزدان سومالی جهت حمایت مالی شما مردم، با نام زلیخا نوحانی بدین ترتیب است:

6037991751576137
بانک ملی

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*