غارت معادن و منابع طبیعی گیاوان زمین و رودبار زمین توسط حکومت های مرکزگرا

رسانک به نقل از سهاب/ دو منطقه‌ی #رودبارزمین و #گیاوانزمین قسمت هایی از اقلیم پهناور بلوچستان هستند که رژیم پهلوی از پیکر بلوچستان جدا کرد و به بهانه فقرزدایی به استانهای کرمان و هرمزگان الحاق کرد.

علاوه بر رودبار زمین و گیاوان زمین برای تضعیف #ملت_بلوچ، منطقه‌ای وسیع به خراسان نیز الحاق شد.

پس از گذشت ده‌ها سال این مناطق در فقر مطلق نگه داشته شده‌اند و وضعیت مردم بلوچ در آنجا مشابه قحطی زدگان آفریقاست.

نه تنها سیاستهای ضدبشری پهلوی و ولایت فقیه؛ جامعه مدنی آن مناطق را به تباهی کشانده است بلکه معادن فلزی و غیرفلزی متعلق به ملت بلوچ در معرض غارتگری سرمایه‌داران غیربلوچ است.

و ملت بلوچ کوچکترین سهمی در معادن سرزمینی خود ندارند. تحت سلطه‌ رژیم بیگانه‌ی ولایت فقیه، مدیریت در همه‌ی سطوح به دست غیر بلوچ است.

معادن فلزی و غیرفلزی ردوبار زمین و گیابان زمین که تحت کنترل کامل رژیم مرکزگرا هستند بدین قرار است:

معادن و کانسارهای فلزی؛
کرومیت، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم، طلا و …

معادن غیر فلزی؛
کائولن، سیلیس، انوع خاک صنعتی و …
سنگ های تزئینی: انواع گرانیت، مرمریت، مرمر، سنگ چینی و … است

علاوه بر معادن نامبرده و منابع متعلق به ملت بلوچ صدها کیلومتر از سواحل زرّین گیاوان زمین با بنادر مهم آن تحت کنترل رژیم غیربلوچ مرکزگرا هستند و این سرمایه ملی بلوچستان نیز بر علیه منافع ملی بلوچ و برای در بند نگه داشتن میلیونها انسان استفاده می‌شود.

با وجود این سرمایه‌های عظیم، یک ریال نه برای ملت بلوچ منطقه و نه حتی برای زیرساخت‌های شهری و بهداشت و سلامت عمومی، صرف نمی‌شود.
تا سرمایه‌های سرزمینی بلوچ صرف توسعه‌ی مرکز و نقاط مورد اقبال رژیم گردد و بلوچستان ثروتمند توسعه‌نیافته‌ترین اقلیم جغرافیای ایران باشد و ملتش فقیرترین ملت این جغرافیا.

برای از بین بردن این فقر و تبعیض و ستاندن حقوق ملت‌ بلوچ،تنها راهکار آزموده و قابل قبول واگذاری سرزمین بلوچستان به ملت بلوچ است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*