تلاش‌های بی‌وقفه برای هویت‌زدایی؛ تقسیم بلوچستان به چهار استان

به گزارش رسانک، طرح تقسیم بلوچستان به چهار استان در دستور کار اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار گرفت.

“ابوالفضل ابوترابی” از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: “رسیدگی به طرح‌های سه‌گانه تقسیمات کشوری درباره استان‌های بلوچستان و سیستان، اصفهان و کرمان در دستور کار جلسات هفته جاری اعضای کمیسیون قرار دارد.”

ابوترابی در تشریح جزئیات طرح‌های سه‌گانه تقسیمات کشوری، از تقسیم استان بلوچستان و سیستان به ۴ استان، اصفهان به ۲ استان (اصفهان و گلساران) و کرمان به ۲ استان کرمان شمالی و جنوبی خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی اهداف تدوین طرح‌های سه‌گانه تقسیمات کشوری را کاهش بوروکراسی اداری، نظارت هر چه بیشتر مسئولان استانی و همچنین کاهش مسافت طولانی شهرستان‌ها با مراکز استان‌های مذکور عنوان کرد.

این در حالی است که دولت حسن روحانی بارها وجود طرح تقسيم بلوچستان را رد کرده و اعلام کرده بود که هيچگونه برنامه ای برای تقسیم بلوچستان وجود ندارد.

فعالان سیاسی و اجتماعی بلوچ بر این باورند طرح تقسیم استان در جهت هویت‌زدایی ملت بلوچ صورت می‌گیرد.

فعالین مذهبی بلوچ نیز ضمن انتقاد از این طرح معتقدند طرح تقسیم بلوچستان به چهار استان موجب خواهد شد که روحانیون اهل سنت بویژه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه دُزاپ از سفر به مناطق تقسیم شده منع شوند؛ چنانچه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از سفر وی به رمشک که پیشتر جزو بلوچستان بود و اکنون به استان کرمان الحاق شده است ممانعت کرده بودند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*