صادرات هشت هزار تن خرمای پهره به خارج در طی این سال

رسانک/بگفته ی مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر:نخلکاران پهره امسال هشت هزار تن خرما به کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، ترکیه و کشورهای اروپایی صادر کردند.

سه رقم از ۵۰ رقم خرمای شهرستان ایرانشهر شامل مضافتی، ربی و زاهدی به خارج از کشور صادر می شود.

پهره با بیش‌از پنج هزار و ١۵٠ هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در بلوچستان وسیستان است که از این سطح حدود چهار هزار هکتار بارور و بقیه غیربارور است.

مدیرجهادکشاورزی پهره با بیان اینکه بیش‌از ۵٠ رقم خرما در این منطقه تولید می‌شود، بیان کرد: ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از معروف‌ترین ارقام خرما در این منطقه هستند.

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سبب شده تا بخش زیادی از خرمای این شهرستان توسط واسطه‌ ها خریداری و به نام شهرستان‌های دیگر بسته بندی و عرضه شود.

فیاضی اظهار داشت: پهره دارای هفت سردخانه با ظرفیت بیش‌ از ١۵ هزار تن است که مازاد این ظرفیت به دلیل نبود سردخانه برای نگهداری به مناطق دیگر عرضه می‌شود.

او گفت: هم‌ اینک بیش‌از ١٠ هزار نفر در این شهرستان مشغول برداشت محصول و بسته بندی خرما هستند که با راه‌اندازی صنایع فرآوری و بسته‌بندی می‌توان علاوه‌ بر فراهم کردن زمینه اشتغال برای افراد جویای کار، رونق اقتصادی در منطقه را شاهد باشیم.

مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر اظهار داشت: ٨٠ درصد خرمای این شهرستان از نوع ربی و مضافتی است.

او با بیان اینکه متوسط برداشت خرما ۶.۵ تن در هکتار است پیش‌بینی کرد؛ تا پایان فصل برداشت بیش‌از ٢۵ هزار تن خرما از نخلستان‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*