اعتصاب و اعتراض در زندان و بازداشتگاه

🔴زندانیان و بازداشت‌شدگان در بسیاری از اوقات تحت فشارهای بسیار شدید قرار می‌گیرند و ابزارهای آنان برای تغییر شرایط و نشان دادن اعتراض در محیط بسته زندان و بازداشتگاه محدود است.

🔴در این پست، به برخی از روش‌های اعتراضی زندانیان و بازداشت‌شدگان اشاره شده است. همچنین، به اعتصاب غذا، به عنوان یک روش اعتراضی رایج اما پرخطر، به طور مفصل پرداخته شده تا از طریق افزایش آگاهی، میزان آسیب‌پذیری افراد در چنین موقعیت‌های حساسی کاهش یابد.

🔴راه‌های اعتراض در زندان و بازداشتگاه

در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هم می‌توانید به افزایش فشارها اعتراض کنید و تا حدی بر شرایط خود تاثیرگذار باشید. پر واضح است که اعتراض برای شما ایجاد هزینه خواهد کرد. اما در شرایطی که فشار زیادی را متحمل شده‌اید، اعتراض ممکن است بتواند در نهایت منجر به تغییر وضعیت و کاهش فشارها شود. برای اعتراض راه‌های متفاوتی پیش روی متهم و زندانی قرار دارد. عدم استفاده از خدمات معمول مانند ملاقات با خانواده، تماس تلفنی، هواخوری و حتی سر باز زدن از بازجویی شدن برخی از اشکال اعتراض هستند. اعتصاب غذا نیز یکی دیگر از روش‌های اعتراضی معمول در زندان محسوب می‌شود.

🔴اعتصاب غذا
هیچ گاه به شما توصیه نمی‌کنیم که اعتصاب غذا کنید. چرا که اعتصاب غذا اثرات مخرب طولانی مدتی بر سلامت فرد دارد. اما اگر خود را در شرایطی می‌یابید که چاره‌ای جز اعتصاب غذا ندارید و آخرین سلاح شما برای تغییر شرایط موجود است، پیش از آن چند نکته را مد نظر قرار دهید. این نکات در ادامه ذکر خواهند شد.

۱- دقت در تصمیم‌گیری
پیش از تصمیم به اعتصاب غذا تبعات منفی این اقدام را در نظر بگیرید. اعتصاب غذا ضربه جدی به بدن شما وارد می‌کند و در صورت طولانی شدن ممکن است به اعضای داخلی بدن لطمات جبران‌ناپذیری بزند.

۲- تعیین هدف و دوره اعتصاب غذا
پیش از شروع اعتصاب غذا خوب است که هدف و دوره زمانی خود را از اعتصاب غذا مشخص کنید. مثلا بگویید به نشانه اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی و ملاقات و یا در حمایت از یک زندانی دیگر که در خطر اعدام قرار دارد، به مدت سه روز قرار است اعتصاب غذا کنید و آن را به صورت مکتوب ارائه دهید. راه دیگر، اعلام اعتصاب غذای نامحدود تا زمان رسیدن به خواسته خود است. بهتر است خواسته اعلام شده به گونه‌ای تعیین شود که امکان برآورده شدن آن وجود داشته باشد تا اعتصاب غذایتان بیش از حد طولانی نشود. مثلا، اعتصاب غذا برای آزاد شدن ممکن است در نهایت باعث شود در حالی که خواسته شما عملی نشده، برای حفظ سلامت و جانتان وادار به شکستن اعتصاب غذا شوید.

۳- آمادگی فیزیکی پیش از اعتصاب غذا
یک هفته پیش از آغاز اعتصاب غذا، با حذف تدریجی مواد گوشتی، بدن خود را برای اعتصاب آماده کنید.

۴- نوع و شرایط اعتصاب غذا
به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که اعتصاب غذای خشک کنید. مایعات زیاد بنوشید و برای رساندن الکترولیت‌های لازم به بدنتان شکر و نمک را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. تا آن جا که می‌توانید شرایط فیزیکی راحتی را، هم از نظر مکانی که در آن می‌نشینید و هم از نظر متعادل نگه داشتن دمای بدنتان، برای خود فراهم کنید تا از وارد آمدن فشارهای بیشتر به جسمتان تا حد امکان جلوگیری کنید.

۵- صداقت در اعلام نوع اعتصاب غذا
از خوردن غذاها و هر آن چه اعلام نکریده‌اید بهتر است خودداری کنید. مثلا اگر نوع خاصی از اعتصاب غذا مد نظرتان است که در آن قرار است تنها چند مورد از اقلام غذایی را حذف کنید، بهتر است آن را اعلام کنید. چرا که ممکن است خبر آن به بیرون از زندان درز کند و باعث بی‌اعتمادی جامعه نسبت به صحت اعتصاب غذای دیگر زندانیان شده و آن‌ها را از حمایت‌های افکار عمومی محروم کند.

علاوه بر این، مدت دوام آوردن بدن در اعتصاب غذای خشک و تر و سایر انواع اعتصاب غذا که یک زندانی ممکن است برای خود تعیین کند، متفاوت است. به عنوان مثال، اگر اعلام کنید اعتصاب غذای خشک کرده‌اید (که بسیار خطرناک است و توصیه نمی‌شود)، افکار عمومی و رسانه می‌داند باید سریع‌تر و جدی‌تر در حمایت از شما وارد عمل شود. اما اگر در اعتصاب‌تان، تنها چند مورد از مواد غذایی را حذف کرده‌اید و آن را اعلام نکنید، اعتصاب‌تان مثلا صد روز ادامه پیدا کند، این مسئله برای افکار عمومی سوال برانگیز شده و به وجهه و صداقت شما خدشه وارد خواهد کرد. در نتیجه، روش اعتراضی اعتصاب غذا را لوث خواهد کرد و این موضوع ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به دیگر زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند وارد نماید.

۶- شکستن اعتصاب
زمانی که می‌خواهید به اعتصاب خود پایان دهید، غذا خوردن را آهسته آغاز کنید و در دو روز اول تلاش کنید فقط غذای نرم و آبکی مانند سوپ، مایعات قوی، سبزیجات و نیز آبمیوه مصرف کنید. اگر با غذاهای سنگین اعتصاب غذای تر و یا خشک را بشکنید، بسیار محتمل است که دچار آسیب‌های جدی همچون خونریزی معده شوید.

⚠️ در پایان توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به هایلایت‌های «فعالیت امن» در صفحه اینستاگرام رسانک مراجعه کنید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*