تداوم بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی و مولوی فضل الرحمن کوهی

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ٣ تیر ماه ١۴٠٣، مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، امام جمعه راسک و مولوی “فضل الرحمن کوهی”، امام جمعه منطقه پشامگ‌ واقع در شهرستان راسک، دو تن از روحانیون برجسته و مردمی بلوچ که بدلیل مواضع انتقادی از حاکمیت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند با گذشت چندین ماه همچنان در وضعیت بلاتکلیفی و زندان بسر می برند.

مولوی فتحی محمد نقشبندی به همراه فرزندش محمد در تاریخ ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و با وجود کهولت سن و بیماری کماکان در وضعیت بلاتکلیف و بی‌خبری در زندان وکیل آباد مشهد بسر می برد.

مولوی فضل الرحمن کوهی نیز که در تاریخ  ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲، پس از دیدار با مولوی عبدالحمید در سفر به زاهدان در حال بازگشت و خروج از شهر زاهدان بود، توسط نیروهای امنیتی در ایست و بازرسی خروجی این شهر بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. وی هفته اول دی ماه ۱۴۰۲، از سوی دادگاه روحانیت مشهد به پنج‌ سال تبعید در شهرکرد واقع در استان چهارمحال بختیاری محکوم شد.

او پیشتر در پرونده ای دیگر که در سال ١٣٩٨ و پس از انتقاد از جمهوری اسلامی ایران بدلیل کشتار معترضان در شهرهای ایران که به “آبان ٩٨” معروف شد، بازداشت شده بود.

گفتنی است جمهوری اسلامی با هدف تشدید سرکوب شهروندان معترض بلوچ پس از جنایت جمعه های خونین زاهدان و خاش اقدام به بازداشت شماری از روحانیون مردمی که صدای خانواده های دادخواه بودند، کرد تا از این طریق بتواند هم صدای مردم را خاموش کند و هم مولوی عبدالحمید و مجموعه مسجد مکی را که کانون اعتراضات و مطالبات ملی مردم ایران بوده تحت فشار مضاعف قرار دهند تا از مواضع دادخواهی و مطالبه گری عقب نشینی کنند، طرحی که تاکنون بواسطه حمایت عموم مردم از مولوی عبدالحمید به شکست انجامیده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*