تحریم گسترده انتخابات ریاست دولت توسط سران طوایف بلوچ در زاهدان

به گزارش رسانک، اواخر هفته سوم خرداد ماه ١۴٠٣، سران طوایف بلوچ که جهت ناامنی های بوجود آمده و سرقت های مسلحانه در شیرآباد زاهدان گرد هم آمده بودند، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند.

در این جلسه مشورتی، حاجی حمید گمشادزهی اعلام کرد که اگر هر فردی که می‌خواهد ما مردم از او حمایت کنیم، بایستی ابتدا به نزد شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید برود و از او کسب اجازه کند زیرا مسجد مکی پایگاهی مردمی است.

وی خطاب به بقیه سران طوایف و معتمدین نیز گفت که به فکر خودتان نباشید که نماینده فلان کاندیدا با شما تماس می‌گیرد و از شما به عنوان رئیس ستاد و غیره دعوت می‌کند؛ شما ابتدا باید ببینید چه کسی می‌تواند مشکلات بلوچستان مخصوصا مسئله جمعه های خونین زاهدان و خاش را حل کند.

وی ادامه داد: من با یقین می‌گویم تا زمانی که حاکمیت مجموعه مکی را همراه و راضی نکند، این نافرمانی های مدنی [بصورت خودکار] وجود خواهند داشت. مردم ناراضی هستند، افرادی هستند وقتی که ایست و بازرسی های بی‌شمار را می‌بینند با ضدیت بیشتری تلاش برای ناامنی می‌کنند زیرا در این پایگاه های ایست و بازرسی‌ زمانی که کسی را می‌گیرند (بازداشت یا بازرسی می‌کنند) تا حدی با او بدرفتاری می‌کنند که او عقده‌ای می‌شود. این کار حتی باعث اختلافات شدید بین بلوچ و زابلی نیز شده است.

حمید گمشادزهی همچنین خواستار رفع تبعیضات علیه جامعه اهل سنت شد و مثال آوردن نخست وزیری کشور انگلیس عنوان داشت که یک فرد هندوستانی با دین هندو به بالاترین مقام رسیده زیرا برای آنها کار کردن و شایستگی مهم است. حالا چه اشکالی دارد که یک بلوچ نخبه به مقام وزیری و غیره برسد؟

گفتنی است که در این جلسه افراد دیگری همچون جلیل باجیزهی فرزند سردار امان الله باجیزهی، آقای گرگیج از اساتید دانشگاه و… سخنرانی کردند و از تحریم کامل انتخابات خبر دادند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*