افزایش سختگیری علیه جامعه اهل سنت در آستانه انتخابات/ بازداشت چهار تن از اساتید حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش رسانک، روز چهارشنبه ٢٣ خرداد ماه ١۴٠٣، چهار تن از اساتید حوزه علمیه احناف شهرستان خواف توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شدند.

هویت این شهروندان، مولوی “شمس‌الدین مطهری” (فرزند مولوی حبیب‌ الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف)، مولوی “حسین‌ احمد شهیدی” (فرزند مرحوم مولانا شهاب‌الدین شهیدی)، مولوی “گل‌محمد منصوری” و مولوی “فاضل مرادی” عنوان شده است.

از علت و محل نگهداری این چهار روحانی جوان اهل‌ سنت اطلاع دقیقی در دست نیست.

در همین راستا، مولوی حبیب‌ الرحمن مطهری که فرزند او نیز در میان بازداشت‌شدگان است، در مراسم برگزاری نماز عید قربان خواف گفت: پس از قطع‌ شدن تلفن چهار تن از اساتید حوزه علمیه احناف خواف که از پیرانشهر در حال برگشت بودند به جست‌وجو افتادیم که متوجه شدیم نیروهای امنیتی آن‌ها را بازداشت کردند.

مولوی مطهری اظهار داشت: «ما معتقدیم همان‌طور که بقیه مردم برای خود سیر و گردش دارند و به مسافرت می‌روند، علمای اهل سُنت هم همین حق را دارند.»

گفتنی است که طی هفته های مولوی عبدالاحد پارسا از روحانیون فعال خراسان جنوبی، امام جمعه و مدیر مدرسه دینی روستای طاغان که بابت حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید بعد از حوادث جمعه خونین زاهدان همواره از سوی نهادهای امنیتی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود، بدون اطلاع قبلی طی حکمی  غیابی از دادگاه ویژه روحانیت از امامت جمعه عزل و از سخنرانی در سطح استان منع شده بود.

لازم به ذکر است که اکثریت روحانیون و پیروان اهل سنت در ایران همچون بسیاری از مردم ایران انتخابات ریاست دولت رژیم جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده‌اند و بسیاری از فعالان مذهبی و حقوق بشری معتقدند که این فشارها بدلیل مواضع جامعه اهل سنت در قبال حاکمیت می‌باشد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*